Les infermeres i auxiliars d'esterilització tenen un paper clau per garantir la seguretat de les persones ateses als centres de salut i la qualitat del procés d’esterilització. Els propers 9 i 10 de novembre, tots els professionals involucrats en aquest procés tenen una cita a les Jornades d’Esterilització 2017. En parlem amb Rosa Maria Muñoz, presidenta de les jornades.

Rosa M. Muñoz:

Es calcula que les infeccions nosocomials, les que es produeixen durant l'estada en un hospital i que no estaven presents en el moment de l’ingrés de l’usuari, afecten al voltant del 5 per cent dels usuaris i comporten una elevada morbimortalitat i tenen un alt cost econòmic. Per aquest motiu, les infermeres i auxiliars d'esterilització tenen un paper clau per garantir la seguretat dels usuaris i la qualitat del procés d’esterilització.

Amb la línia de continuar amb l'actualització i desenvolupament del treball relacionat amb el procés d'esterilització, els propers dies 9 i 10 de novembre al COIB celebrem les Jornades d'Esterilització 2017 organitzades conjuntament amb el grup expert en esterilització de la vocalia medicoquirúrgica.

Rosa Maria Muñoz és presidenta de les Jornades d’Esterilització 2017 i cap d’Infermeria de l’àrea quirúrgica de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau ens parla de la propera cita. És diplomada en Infermeria (1985) i postgraduada en Infermeria Quirúrgica (1986) per l’Escola Universitària d’Infermeria de Sant Pau. Sempre ha estat vinculada a l’àrea quirúrgica en diferents especialitats i en els últims anys també ha estat infermera d’esterilització abans de dedicar-se a la gestió.

• Quina és la tasca que fan les infermeres d’esterilització?

Són els professionals que vetllen per la seguretat i qualitat del procés d’esterilització en totes les seves fases i la del resultat final: el producte estèril que ha d’arribar al pacient. També acompanyen al personal auxiliar durant els procediments del procés i en són els referents detectant les necessitats i millores.

• En quins àmbits desenvolupen la seva tasca?

En qualsevol àmbit que requereixi un procés d’esterilització i controls per garantir el producte estèril. Poden ser a les pròpies centrals d’esterilització tant hospitalàries, com ambulatòries així com en serveis amb necessitat d'esterilització punt d’ús (endoscòpia, odontologia...)  i en empreses de material i dispositius mèdics.

Molts professionals no donen la importància que té l’esterilització fins que apareix un problema.

• Quin paper juguen les infermeres en la seguretat de l’usuari en els processos d’esterilització?

El seu paper és fonamental ja que són les que asseguren i validen l’alliberació del material que s’ha d’utilitzar en una persona atesa. Tenint en compte que el principal client d’un servei d’esterilització és el quiròfan, la seva responsabilitat i el seu paper és de gran rellevància, ja que un material no estèril o que no estigui puntual quan s’ha de fer servir i en condicions òptimes d’esterilitat i qualitat d’ús pot generar un risc de no realitzar la intervenció quirúrgica o d’alt risc d’infecció que comporti gran morbiditat o fins i tot mortalitat a un usuari. Molts professionals, infermeres i altres disciplines sanitàries, no li donen la rellevància i importància que té l’esterilització fins que apareix un problema.

• Quins són els punts forts que plantegen les jornades d’esterilització 2017?

La posada al dia dels darrers avanços tant en la tecnologia com de productes que ens ajuda a assegurar la qualitat del procés i del producte final i, en especial, tractar les competències dels professionals en aquest àmbit i la importància de la formació.

• El programa de la jornada inclou un panell d’experts que respondrà als problemes més habituals en esterilització. Quin diria que són per vostè els “top 10” de problemes més habituals que es troben les professionals?

Els dubtes que sorgeixen sobre què fer quan un paràmetre surt malament, caixes mullades, controls no virats, quins productes i material pels procediments són més adients en funció dels avanços de la indústria en aquest àmbit, els problemes derivats del material en trànsit, quin ha de ser el tractament  quan tenim un material contaminat per prions, com procedir i garantir el material endoscòpic flexible, quin professional és el més adequat per estar a esterilització i quina ha de ser la seva formació, entre d’altres.

• Finalment, per què no es poden perdre aquesta cita les professionals?

Perquè és l’entorn i l’espai ideal per compartir el nostre dia a dia, on podem plantejar preguntes  i trobar respostes; exposar les nostres experiències i  sobretot per acostar-nos a les diferents realitats i fer xarxa de coneixement, i fer créixer la professió.

Les inscripcions a les Jornades d’Esterilització 2017 per a col·legiades i per a no col·legiades estan obertes fins al 6 de novembre.