28 de març de 2017

L’Ajuntament de Barcelona i l’Associació Intercol·legial de Col·legis Professionals de Catalunya signen un conveni on s’estableix un protocol perquè els sol·licitants d’asil puguin entrar en contacte amb els col·legis professionals amb l'objectiu de facilitar-los la seva incorporació personal i professional.

Els col·legis professionals col·laboraran amb ‘BCN Ciutat Refugi’ per ajudar els professionals asilats i immigrants a inserir-se laboralment

L’Ajuntament de Barcelona i l’Associació Intercol·legial de Col·legis Professionals de Catalunya, que integra 100 corporacions professionals de tot el país, han signat un conveni per facilitar el contacte de les persones professionals asilades i immigrants residents a Barcelona amb els col·legis professionals del seu àmbit d’activitat, amb l’objectiu d’establir ponts de relació que millorin la seva incorporació personal i professional a la ciutat.

Les dues institucions es coordinaran per facilitar el contacte de les persones refugiades residents a Barcelona amb els col·legis professionals del seu àmbit d’activitat, amb l’objectiu d’ajudar-los a la seva integració laboral dins del seu món professional. Per a fer-ho, s’establiran uns protocols de derivació d’usuaris entre l’Ajuntament de Barcelona i l’Associació Intercol·legial, que també s’encarregarà de fer un seguiment qualitatiu i quantitatiu d’aquestes accions.

L’Ajuntament vol promoure la implicació de les entitats que així ho desitgen en l’atenció d’acollida de persones asilades i immigrants i, conscient de les dificultats actuals per a la incorporació al mercat laboral d’aquestes, busca sumar esforços que millorin la ocupabilitat d’aquest i altres col·lectius.

L’obertura dels col·legis professionals a aquesta realitat pot afavorir les relacions entre iguals, l’establiment de vincles en funció de les potencialitats de les persones i no en funció de les seves necessitats, la qual cosa pot generar una millora notable en la seva autoestima.

Vol generar–se així ponts de relació de les persones asilades o immigrades amb altres realitats que els puguin obrir noves oportunitats que millorin la seva inclusió i capacitats d’ocupació, així com la percepció que d’elles es pot tenir des del conjunt de la societat.

Davant de la realitat que en alguns casos aquestes persones difícilment podran exercir la seva professió en el mercat de treball per la dificultat de l’homologació de títols o la seva situació personal, aquest acord sí que pot garantir la seva incorporació a activitats del seu àmbit de treball, rebre acompanyament en formació i orientació professional, la possibilitat de col·laborar com a docents en espais informals i voluntaris, etc.

Una de les grans pèrdues d’aquestes persones és la dels afectes, de relacions socials que sovint des de les societats d’acollida s’intenten suplir des de relacions d’ajuda que no sempre tenen a veure amb les seves necessitats, sinó amb la de donar sortida al sentiment altruista de la persona que es presta voluntària.

Fotografia de l'Ajuntament de Barcelona.