La jornada, organitzada entre el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB), la Asociación Española de Enfermería Quirúrgica (AEEQ) i amb la col·laboració de l’hospital Germans Trias i Pujol, ha reunit durant 2 dies professionals d’aquest àmbit a la seu del Col·legi per actualitzar els coneixements sobre les noves tecnologies i els procediments quirúrgics més avançats.

Èxit de participació en la 2a Jornada d’Infermeria Quirúrgica Robòtica

Durant dos dies, 29 de febrer i 1 de març, s’ha celebrat la 2a Jornada d’Infermeria Medicoquirúrgica Robòtica a la seu del Col·legi amb més de 200 assistents. El programa ha constat de 5 taules rodones, diverses ponències, cinc tallers diferents i la presentació i defensa dels pòsters finalistes.

La jornada va començar dijous 29 de febrer, amb la inauguració oficial de part d’Esther Sauqué, membre de la Junta de Govern del COIB i de la Vocalia d’Infermeria de Cures Medicoquirúrgiques, Amparo Rubio, presidenta de la AEEQ, Àngels Barberà, subdirectora infermera i responsable del procés quirúrgic de l’Hospital Germans Trias i Pujol i Elisenda Benedí, presidenta del Comitè Organitzador i membre del grup d’Infermeria Medicoquirúrgica del COIB.

La conferència inaugural sobre la infermeria medicoquirúrgica, present i futur, va ser presentada per Ferran Fillat, cirurgià del Parc Taulí Hospital Universitari. Durant el primer dia hi havia tres taules rodones preparades, sobre el repte de les operacions amb tecnologia avançada, la utilització de robots i la tecnologia en els trasplantaments.

En la primera taula rodona, sobre els reptes de futur de les operacions amb tecnologia avançada, hi va participar l’uròleg de la Fundació Puigvert Josep María Gaya, l’anestesiòloga de la mateixa fundació, Silvia Castellarnau, la subdirectora  d’Infermeria de l’Hospital Universitari La Paz, Teresa López, la infermera quirúrgica de l’Hospital Universitari de Getafe Eva Pérez i la infermera de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Vanesa Madrona.

Després de dinar com començar la segona taula rodona, centrada en els robots, amb la participació de la infermera del Parc Taulí Hospital Universitari Mercedes Muñoz, la infermera de l’Hospital del Mar Montse Farré, la infermera de l’Hospital Clínic Carol Roses, l’infermer de l’Hospital de Sant Joan de Déu Fernando Borreguero i la infermera de l’Hospital Universitari de Canàries Judith Reguera.

Èxit de participació en la 2a Jornada d’Infermeria Quirúrgica Robòtica

L’última de les taules rodones del primer dia va ser sobre els trasplantaments i les cures infermeres, on els assistents van escoltar les ponències de les infermeres Junet Lorena, de la Fundació Puigvert, Laia Galán, de l’Hospital Clínic, Alessandro Leotta, de l’Hospital Sant Joan de Déu, Mireia Lizandra, de l’Hospital Universitari de Bellvitge i Nuria Gili, de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron.

Èxit de participació en la 2a Jornada d’Infermeria Quirúrgica Robòtica

Els assistents també van poder gaudir, en grups reduïts i de manera més pràctica, dels 4 tallers preparats en diverses de les aules del COIB.

Èxit de participació en la 2a Jornada d’Infermeria Quirúrgica Robòtica

CORIN, la tecnologia al servei de la seguretat
Preparació del quiròfan robòtic: un repte al qual ens hem d'enfrontar

Instrumentació en cirurgia robòtica
Referent per a la cirurgia lalaroscòpica i robòtica

El segon i últim dia d’aquesta jornada ha iniciat amb la connexió en directe amb l’Hospital Germans Trias i Pujol per veure una operació pancreàtica. Esteban Cugat i Jordi Navines, ambdós d’aquest hospital, han presentat el cas als assistents abans de começar l’operació que ha anat acompanyada d’una taula rodona amb la presència de la infermera d’anestèsia Montse Suñé, la infermera quirúrgica Carol del Amor, la infermera d’URPA/REA Laura Armengol i la infermera de planta Montse Martín.

Èxit de participació en la 2a Jornada d’Infermeria Quirúrgica Robòtica

Després de repetir alguns dels tallers del dia anterior i de veure’n de nous, com és el cas de “Retos quirúrgicos, hemostáticos activos, hemostáticos pasivos, sellantes y adhesivos de fibrina”, ja s’ha donat pas a l’última taula rodona.

Èxit de participació en la 2a Jornada d’Infermeria Quirúrgica Robòtica

En aquest cas, la cinquena i última taula era un debat sobre l’impacte de la robòtica en l’equip multidisciplinari, un debat format per Esteban Cugat, cap de la unitat de Cirurgia Hepatobiliopancreàtica de l’Hospital Germans Trias i Pujol, l’uròleg de l’Hospital del Mar, Lluis Cecchini, la supervisosa quirúrgica del mateix hospital, Lucia Fernandez, l’anestesiòloga de l’Hospital Clínic, Eva Rivas, i del Parc Taulí Hospital Universitari, la infermera quirúrgica Elisabeth Sariñena i l’auxiliar Pedro Palomo.

Èxit de participació en la 2a Jornada d’Infermeria Quirúrgica Robòtica

La jornada ha finalitzat amb l’entrega de tres premis, patrocinats pel COIB, al millor pòster, a la millor Comunicació o experiència i a la millor Vídeo Tècnica Quirúrgica

Premiats:

• Millor pòster: “La enfermeria de quirofano en robótica sí importa: programa formativo”, de Lozano Barbero, P.; Blazquez Hernandez, M.L.; Martin Sancho, L.; Martinez Laserna, M.; de l’Hospital Ramón y Cajal, Madrid.
  • Millor Comunicació o experiència: “Resolución de problemas Da Vinci, de enfermera a ingeniera – EXP”, de Montejano Salas, C; Rovira Navalón, M; Millán Bover, R; Santes Alama, M; Mont Climent, SJ; Montagud Lillo, A; del Consorci Hospital General Universitari de València.
  • Millor Vídeo Tècnica Quirúrgica: “V1. Inyección de ICG en e ligamento útero ovárico”, de Ruth Millán Bover, de Consorci Hospital General Universitari de València.