Què haig de fer?

Per poder continuar navegant per l'àrea personal de la web del COIB cal que:

  • Llegeixis i acceptis el document de 'Política de protecció de dades de caràcter personal'.
  • Autoritzis o deneguis la cessió de les teves dades a tercers en diferents supòsits.

Nova política de protecció de dades de caràcter personal

En aplicació del nou Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que respecta al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades, (en endavant RGPD), aplicable a tots els països membres de la Unió Europea a partir del 25 de maig, t’informem sobre el tractament de les teves dades de caràcter personal.

El present document té com a objectiu facilitar la informació sobre com es recullen, tracten i protegeixen les teves dades de caràcter personal. La informació que apareix en primer lloc és aquest quadre en el que queda sintetitzada en una primera capa la informació més rellevant. La informació ampliada i detallada s’ofereix més endavant en una segona capa i també la trobaràs a www.coib.cat.

Informació bàsica sobre protecció de dades
Responsable del tractament Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona. (+info a continuació)
Finalitat tractamentGestió alta col·legial, control exercici professional, registre col·legiats, funcions previstes als Estatuts. (+info a continuació)
LegitimacióLlei 7/2006, Llei 44/2006, consentiment. (+info a continuació)
DestinatarisRegistre de Professionals Sanitaris, altres corporacions quan s’estableixi legalment. (+info a continuació)
DretsAccés, rectificació, supressió, portabilitat, limitació i oposició. (+info a cont.)
Contacte DPDdpd@coib.cat
Informació addicionalPots consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades a continuació o a la web del COIB.

Si vols rebre o continuar rebent informació de productes i serveis de valor afegit d’interès professional i no professional, per via electrònica o altres mitjans, ens has de facilitar el teu consentiment per a cedir les teves dades identificatives (nom, cognoms, adreça, e-mail i telèfon) a les empreses, organitzacions i entitats que col·laboren amb el COIB, amb la finalitat que et puguin informar dels seus productes i serveis bé directament o per part del COIB.

Autoritzo
Cal que seleccionis SI o NO en totes les categories.
Vacances, viatges i oci (hotels, agències, cinemes, parcs temàtics...)
Si No
Formació
Si No
Alimentació (restaurants, supermercats,...)
Si No
Perfumeria, cosmètica i moda
Si No
Tecnologia, multimèdia i motor
Si No
Cura personal, salut i esport (gimnasos, dietètica, òptiques,...)
Si No
Entitats financeres i assegurances
Si No
Solidaritat
Si No
Llar i regal (electrodomèstics, mobles,...)
Si No
Fundació Infermeria i Societat (activitats, cursos, esdeveniments, premis i projectes)
Si No

Qui és el responsable del tractament de les teves dades personals?

Identitat: Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB)
Adreça: Carrer Pujades, 350, 08019 de Barcelona
Telèfon: 93 212 81 80
Adreça electrònica: info@coib.cat
Delegat de protecció de dades:Jordi Verdaguer López
Contacte DPD: dpd@coib.cat

Amb quina finalitat tractem les teves dades personals?

El COIB tracta les dades personals que ens facilitis amb la finalitat de dur a terme les funcions pròpies atribuïdes per la Llei 7/2006, de 31 de maig, d’exercici de professions titulades i col·legis professionals, així com les que s’estableixen a l’article 4 dels Estatuts de la corporació (Resolució. JUS/2408/2009, de 21 d’agost, DOGC número 5460, de 8/9/2009), a més de la normativa sectorial de sanitat.

És a dir, gestionar la col·legiació, elaborar i mantenir el registre de col·legiades i col·legiats, garantir el compliment de la bona pràctica professional i de les obligacions deontològiques de la professió, l’ordenació, la representació i la defensa dels interessos professionals de les seves col·legiades i col·legiats i vetllar perquè l’activitat professional s’adeqüi a l’interès públic general i tot el que afecti la salut.

El COIB no efectua tractaments de dades que suposin l’adopció de decisions automatitzades ni tampoc l’elaboració de perfils.

D’acord amb la normativa vigent, són d’accés públic les dades de nom i cognoms, número de col·legiat, especialitat, adreça professional, telèfon, correu electrònic i any d’incorporació.

Pots oposar-te a què les teves dades públiques que apareguin a la web col·legial siguin utilitzades amb finalitats comercials comunicant-ho al COIB.

Quina és la legitimació per al tractament de les teves dades personals?

La base legal pel tractament de les teves dades és la Llei 7/2006, de 31 de maig, de l’exercici de professions titulades i dels col·legis professionals i la Llei 44/2006, de 21 de novembre, d’ordenació de les professions sanitàries, de les que es deriva l’obligatorietat de la col·legiació per a l’exercici de la professió infermera, així com les funcions del Col·legi en l’ordenació de la professió, el seu exercici, defensa i representació.

La negativa a facilitar les dades personals comportarà la impossibilitat de col·legiar-se a la corporació.

Per a finalitats diferents de les expressades basades en el teu consentiment, com per exemple rebre publicitat sobre productes i serveis de valor afegit, sempre et demanarem el teu consentiment previ que podràs revocar en qualsevol moment.

A quins destinataris es comunicaran les teves dades?

Les dades són cedides al Registre de Professionals Sanitaris depenent del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, així com a d’altres corporacions i organismes públics, quan així s’estableixi legalment.

El COIB no transfereix les teves dades personals a un tercer país o organització internacional, ni està previst. Arribat el cas, seràs informat prèviament de la transferència i de les condicions de la mateixa, i en particular, l’existència o manca d’una decisió d’adequació de la comissió respecte del tercer país o organització internacional.

Quant temps conservarem les teves dades?

Les teves dades es conservaran des de la data de la col·legiació i a partir de la baixa de col·legiat, durant tot el termini que preveu la normativa aplicable, entre d’altres, la Llei 10/2001, de 13 de juliol, d’arxius i gestió de documents i la Llei 9/1993, de 30 de setembre, del Patrimoni Cultural Català.

Quins són els teus drets?

  • Accés: Tens dret a conèixer si al COIB estem tractant les teves dades personals i a accedir a les mateixes.
  • Rectificació: Pots sol·licitar la modificació de les dades inexactes.
  • Supressió: Pots sol·licitar l’eliminació de les teves dades personals.
  • Limitació: En determinades circumstàncies previstes a l’article 18 del RGPD, pots sol·licitar la limitació del tractament de les teves dades: quan es comprovi la impugnació de l’exactitud de les dades; quan el tractament és lícit però t’oposis a la supressió de les teves dades; quan el COIB no necessiti el tractament de les teves dades però tu les necessitis per a la defensa de reclamacions; quan t’hagis oposat al tractament de les teves dades pel compliment d’una missió d’interès públic o satisfacció d’un interès legítim, mentre verifiquem si els motius legítims pel tractament prevalen sobre els teus.
  • Oposició: Pots oposar-te al tractament de les teves dades.
  • Portabilitat: Pots rebre, en format electrònic, les dades personals que ens hagis facilitat i transmetre’ls a un altre responsable.
  • Retirar el consentiment: quan la licitud del tractament es basi en haver obtingut el teu consentiment, podràs retirar-lo en qualsevol moment.

Com pots exercir aquests drets?

Mitjançant un escrit adreçat al Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona, Carrer Pujades, 350, 08019 de Barcelona, a l’atenció del delegat de protecció de dades o bé, per correu electrònic a l’adreça dpd@coib.cat.

Per exercir els teus drets acompanya a la teva sol·licitud una còpia del dni o document acreditatiu de la teva identitat. L’exercici dels teus drets és gratuït.

Quines vies de reclamació hi ha?

Si consideres que el tractament de les teves dades personals vulnera la normativa pots contactar o presentar una reclamació a:

  • el delegat de protecció de dades dpd@coib.cat; o,
  • davant l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades, mitjançant la seva adreça postal: C/ Rosselló, 214, Esc. A, 1r 1a, C.P. 08008 Barcelona, http://apdcat.gencat.cat/ca/inici

He llegit i accepto la 'Política de protecció de dades de caràcter personal'
Cal acceptar la política de protecció de dades
Processant ...
Les teves preferències han estat guardades correctament.
Recorda que les pots rectificar en qualsevol moment des de la fitxa col·legial de l'àrea personal de la web.
Hi ha hagut un problema processant les dades. Torna-ho a provar més tard.
FacebookTwitterLinkedInGoogleEnviar...PinterestWhatsapp
31 d’agost de 2016

    Necessitem moltes més infermeres emprenedores, infermeres pioneres, infermeres innovadores, infermeres que revolucionin els aspectes professionals autònoms amb idees creatives que siguin realitzables. Que obrin nous camps d’acció professional i els dotin d’instruments viables.

    Realment estem vivint moments històrics i aquesta vegada la infermeria no pot quedar-se enrere. Certament són moments altament difícils, complicats, complexos.... Malgrat això, hem de recordar que sempre, des del principi del món, els moments de crisi han estat moments importants, molt especials, plens de noves i interessants oportunitats, encara que en el seus inicis, les inconveniències no ens deixin veure en perspectiva tots els potencials inherents que hi tenen i que s’han d’aprofitar.

    Quan observem les crisis, ens adonem que malgrat les múltiples dificultats, algunes d’elles poden convertir-se en oportunitats. Unes vegades degut a que ja no es pot mantenir la mateixa situació d’abans i quasi bé per obligació hem de tirar endavant i, de tal manera, descobrim alguna cosa nova que funciona molt millor. Altres vegades és perquè la situació evoluciona de forma natural marcant un pas cap endavant inevitable i que, com es tracta d’un pas evolutiu, esdevé alguna cosa millor que l’anterior.

    De qualsevol manera, per aconseguir que els moments difícils es converteixin en oportunitats, hem de passar primer per un procés de canvi. I els canvis sovint es produeixen a través de les crisis. En realitat, les crisis forcen els canvis. Com passa amb les crisis que tenen les persones en el seu propi creixement. Nosaltres com infermeres ho coneixem molt bé perquè sabem molt d’aquestes situacions crítiques.

    Créixer, sempre, obligatòriament, significa passar pel canvi, que també inevitablement porta implícita la crisi. Les infermeres ho reconeixem molt bé a escala petita, a escala de persones, però potser ens costa més de reconèixer a escala més gran. A escala gran, les crisis poden ser tan imperceptibles i lentes com una onada suau que llisca sobre la sorra de la platja i que gairebé no és visible perquè sembla que res no es mou en el mar. O també pot aparèixer en la forma d’un tsunami imprevisible, destructor, de proporcions inabastables, que ens agafa desprevinguts i a contrapeu. Entre una i un altra situació hi ha molts gradients possibles per una crisi.

    Tot fa pensar que la crisi que vivim en l’actualitat té característiques del segon tipus, las de tipus tsunami. Que com fan tots els tsunamis, té efectes a molt llarga distància degut a això que denominem globalització i, que a la vegada, aquestes grans onades crítiques forcen canvis molt profunds i extrems en els teixits de les societats i consegüentment de les professions.

    La forta onada de la crisi que tenim ara va començar sent financera, després va ser política i ara ja ha arribat a esdevenir una crisi de la societat que, si mirem bé, és com hem passat moltes d’altres en la historia de la humanitat però que, a l’igual, està determinant un procés profund de dubtes, controvèrsia i reorganització.

    En definitiva, s’està promovent un gran canvi social i cultural, motiu pel qual moltes professions hauran de readaptar-se, sobretot les professions de serveis com és la nostra. Es tracta d’un canvi aparentment lent encara que inexorable, com reconeixen actualment molts sociòlegs de prestigi internacional reconegut com és en Manuel Castells [1]. Es tracta d’un canvi que, aquesta vegada, ha arribat per quedar-s’hi i per impulsar remodelacions socials, culturals i professionals molt més profundes del que encara estem disposats a reconèixer.

    Sigui com sigui, lent o ràpid, gran o petit, el més important és adonar-se’n que el que no s’ha de tenir mai és por del canvi. Simplement perquè en la vida sempre hi està present com un fenomen vital inexorable. I les infermeres som molt expertes en la gestió dels fenòmens de la vida.

    Com pot afectar el canvi que estem vivint a la professió infermera?

    Si sabem veure-ho i aprofitar-ho, el canvi pot obrir-nos noves possibilitats d’acció professional. Una d’aquestes possibilitats està representada per l’evolució, en els últims vint anys, de nous rols associats al desenvolupament de noves competències avançades en infermeria, com és, entre d’altres, l’assessoria de salut dirigida a persones o com ara la competència de més alt nivell, junt a la recerca, que és la consultoria dirigida a empreses[2].

    En l’actualitat, encara ens queda per explicar a la societat, molt millor del que ho hem fet fins ara, que les infermeres no només ens ocupem de la malaltia i de la mort si no que ens ocupem també de la salut i de la vida. Ens ocupem, tanmateix, d’ajudar a les persones a adaptar-se a qualsevol situació que se’ls hi presenti i que sigui susceptible de generar dificultats, estrès o disfuncions, de qualsevol mena, i que pugui influir en el seu estat de salut físic, mental, emocional, espiritual, relacional, laboral, sòcio-cultural i de medi ambient.

    És precisament això el que fem específicament les infermeres quan, posteriorment a un procés formatiu específic, exercim el nostre rol, purament autònom, com assessors de salut. Quan ho fem, ajudem a reorientar i reorganitzar projectes de vida saludables a tots els nivells exposats amb anterioritat (físic, mental, emocional, espiritual) i en tots els àmbits de la vida (personal, relacional, laboral i sòcio-cultural).

    Això és així degut a que la infermera s’ocupa de les persones en qualsevol lloc en que hi siguin (família, grup, empresa), en qualsevol etapa del seu cicle vital per la que passin i en qualsevol circumstància de la vida en la que es trobin, amb l’objectiu de millorar la seva salut, el seu benestar  i les seves condicions de vida, no només de la vida física i les seves conseqüències directes.

    De fet, si ho mirem des d’aquesta perspectiva molt més àmplia, la infermeria és actualment la professió més diana, la que es troba en millor situació, la que posseeix en el seu conjunt els coneixements que són més transversals per ajudar a les persones, grups i empreses a que travessin les seves etapes difícils, compromeses, crítiques i de canvis, amb els majors nivells de salut, benestar, qualitat de vida i resultats possibles.

    Encara que aquests nous rols ja s’efectuen des de fa temps per algunes poques infermeres, encara es realitzen d’una manera minoritària i generalitzar el seu us és tot un repte professional que encara no hem pogut aconseguir degut a que ens manca reforçar el nostre apoderament[3]. Ens manca una mica més de potència, d’habilitat per sortejar les pors que encara ens fan de fre en algunes ocasions, quan es tractaria de llançar-nos a desenvolupar tot el nostre potencial d’acció purament infermer.

    Pot ser que mai hàgim tingut un moment històric millor per a mostrar i per a demostrar la nostra gran vàlua com professionals centrals en els sistemes de salut, fonamentals i imprescindibles tant pel desenvolupament social com per els de les persones i les empreses. Aquest és el nostre gran repte i la nostra gran oportunitat: Conquerir i fer visibles els nous espais, les noves zones d’acció professional en les que desplegar encara més els nostres rols autònoms.

    Això si, per desplegar-los, els rols autònoms, també necessitaríem utilitzar estratègies que resulten més fàcils de posar en marxa per fer visibles aquests nous espais infermers. Les estratègies que estan funcionant molt bé actualment, també per d’altres professionals, passen per propiciar el canvi mitjançant la innovació professional que genera i implementa nous rols, nous productes o nous serveis infermers, facilitar l’emprenedoria[1] que es desenvolupa dintre de les nostres institucions, o la que es porta a terme a través de la creació d’empreses, així com estimular l’exercici lliure professional en les seves facetes múltiples.

    Avenços de la infermeria: Emprenedoria professional

    Quan penso en els avenços de la professió, recordo molt bé que per poder impartir una de les meves primeres formacions avançades per infermeres, ja fa uns trenta anys, vàrem tenir que posar-li al curs un nom complicat perquè encara no es podia anomenar certs temes amb les paraules de rol autònom, holisme, o teràpies naturals, si volies aparèixer com un professional seriós. Per poder ensenyar relaxació, visualització i d’altres noves tendències en infermeria, vàrem tenir que canviar el nom al curs i posar-li el títol de: “Utilitzant recursos originals davant problemes vells” per no aixecar les susceptibilitats de ningú.

    És sorprenent advertir que en aquells temps no tant llunyans, si deies que treballaves amb l’estrès i la seva influència sobre la malaltia podien tractar-te en el millor dels casos d’il·luminada. Ara ho tenim tant incorporat a la nostra vida professional, que ens sembla impossible que això que explico hagués passat fa tant sols tres dècades.

    Les infermeres hem fet molt de camí en aquestes últimes dècades, però encara ens queden molts espais professionals per conquerir. Crec sincerament que si apliquem la nostra potència, el que nomenem com apoderament, podem estar just davant de la possibilitat d’aconseguir entrar en l’Edat d’Or de la infermeria.

    Encara que, per arribar-hi, necessitem moltes més infermeres emprenedores, infermeres pioneres, infermeres innovadores, infermeres que revolucionin els aspectes professionals autònoms amb idees creatives que siguin realitzables. Que obrin nous camps d’acció professional i els dotin d’instruments viables. Que desenvolupin en més profunditat alguns dels camps en els que ja som sèniors. Que impulsin d’altres que en l’actualitat ja són emergents o que s’atreveixin a investigar sobre terrenys inexplorats dels que ni tan sols s’han formalitzat els seus noms. Necessitem més infermeres que sobretot aportin més “valor afegit” a la professió i que ajudin a reforçar socialment la que hauria de ser la nostre imatge professional.

    És important considerar que ser emprenedor no només significa ser capaç de crear una empresa. Ser emprenedor implica crear noves condicions per fer coses. Suposa fer una aposta per alguna cosa nova o per alguna cosa que té un cert risc. Per això és tan important agafar-se al coratge professional i a la valentia personal per ser emprenedor. I no tenir por del fracàs si no ens en sortim a la primera, perquè el pitjor del fracàs que pot aparèixer en un context d’innovació, sempre sorgeix de no haver-ho intentat mai.

    Rols autònoms i lideratge apoderat

    Un altre dels aspectes fonamentals és el paper dels líders en relació al desenvolupament professional que ha d’estar especialment lligat amb impulsar la transformació de la professió a través dels seus rols autònom.

    Un dels desafiaments més importants avui dia per als dirigents d’infermeria és estimular al col·lectiu per a que creguin en les seves pròpies capacitats reals d’autonomia i en posar el màxim d’esforç possible en ajudar a realitzar aquest camí. És una assignatura que tenim pendent com líders, gestors, docents, ideòlegs, creatius de la professió, que és convèncer als professionals de que tenim poder i coneixements per a exercir la nostre autonomia i per avançar. Si no ens ho creiem primer nosaltres fermament, no hi haurà res ni ningú en el món que pugui convèncer els altres del nostre potencial i de totes les nostres capacitats.

    El repte és avivar un sistema professional que donat el nivell de dificultats actuals en les que es troba quotidianament, en masses casos està desmotivat, desencantat i cansat de lluites estèrils i de paranys, desil·lusionat desprès d’haver-hi posat molta energia en alguns avenços que han acabat sent retrocessos. No puc deixar de pensar que el col·lectiu infermer és un dels col·lectius professionals que es forma més i més intensament al llarg de tota la seva trajectòria, mentre que aquest fet, molt poques vegades es tradueix en una major visibilitat ni en un major reconeixement professional, cosa que no passa en d’altres professions.

    Com a líders responsables és important que reforcem el nostre col·lectiu per a que pugi recuperar la il·lusió, posar en les seves mans projectes interessants que revifin la seva motivació i dissenyar estratègies, les més eficaces possibles, per convèncer els sistemes polítics, socials i professionals dels nostres potencials i de les nostres capacitacions per assolir l’èxit en els nostres objectius professionals.

    Com infermeres que lluitem per obrir nous camins professionals mitjançant rols autònoms, aportem solucions innovadores que resolen tant els vells com els actuals problemes de salut personals, socials i laborals. Proporcionem nous instruments que donen un alt valor afegit a les cures de salut. Facilitem una perspectiva professional única, molt valuosa per la resolució de problemes i per ajudar a redirigir processos complexes en temps difícils. I finalment, subministrem un recolzament, indispensable i únic, per ajudar a que les persones, els grups socials i les empreses, resolguin i recondueixin les seves dificultats crítiques actuals i puguin solucionar-les amb bons nivells de salut, eficiència i millora dels resultats.

    És veritat que les infermeres, massa cops hem quedat relegades a la insignificança i hem sigut catapultades a  llocs secundaris o d’invisibilitat degut a que hem estat molt poc reconegudes i valorades en general. Però, per tot el que encara som capaces de realitzar, per tot el que ens queda per aportar i per tot el que podem fer de gran vàlua per a fomentar, prevenir i recuperar la salut; sense qüestions i sense dubtes: som i representem una de les grans esperances professionals per augmentar el benestar de les persones, la qualitat de vida de la població i la salut general de la societat, en un món que cada vegada amb més força necessita “cures”, ajudes, reorientació i solucions.

    Per tant, seria interessant que no oblidéssim mai el que deia Mahatma Gandhi[1] “Quasi tot el que realitzi semblarà insignificant, però és molt important que el faci.” Aquest podria  haver estat el nostre lema professional durant molt de temps. Però, allò que en un altre temps potser va ser apercebut com insignificant en la professió infermera, pot estar evolucionant en l’actualitat fins a esdevenir, silenciosament, en aquests nous temps que corren, en la construcció imminent de l’Edat d’Or Infermera.

    Sol Muñoz Moreno, directora de l'IDIC

     


     


    1] Sociòleg espanyol de gran transcendència internacional, escollit entre els pensadors mundials més influents del 2014 i del grup d’investigadors més reconeguts en Ciències Socials. Catedràtic de Sociologia de la UOC, de la University of Southern California, de Berkeley i de Cambridge, entre d’altres activitats acadèmiques rellevants i càrrecs distingits.
    2] En moltes ocasions els conceptes d’assessoria i de consultoria poden confondre’s o són utilitzats de manera indistinta. En general podem dir que assessorem a les persones i realitzem consultories en les empreses, organitzacions o institucions, per la qual cosa els instruments utilitzats per al diagnòstic i la resolució de problemes són diferents en forma substancial.
    [3] Concepte en expansió des de 1985 i lligat a diferents definicions que adquireixen el seu significat segons el context en que s’utilitzen. En el nostre context està referida a l’adquisició de poder i d’autonomia per part del grup professional d’infermeres per a proveir-se de força i expandir els seus recursos i capacitats amb la finalitat de millorar la seva situació.
    [4] Efecte d’emprendre. Iniciativa d’una persona per a portar endavant una obra, un negoci o un projecte que es desenvolupa amb esforç per poder fer realitat una idea. L’emprenedoria precisa d’habilitats com ara el dinamisme, la creativitat, la flexibilitat i la capacitat d’assolir riscos per a generar oportunitats. Resulta essencial per a que les societats evolucionin ja que permet innovar i transformar coneixements en productes o serveis més satisfactoris.
    [1] (1869-1948) – Advocat, polític i gran pensador, líder del nacionalisme indi. Practicant de la filosofia de la “no violència”, ha arribat a convertir-se en un dels grans líders espirituals i activistes pro drets humans de l’historia.

     

    Avís

    Estàs sent redirigit a la pàgina web de ...
    AcceptarCancel·lar

    No s'ha detectat cap activitat en els últims 5 minuts.
    La teva sessió a l'àrea personal caducará en segons.

    Continuar a l'àrea personal Sortir