del dilluns 04 de novembre 2019 fins el divendres 08 de gener 2021
IL3-UB, Institut de Formació Continua Universitat de Barcelona - Districte 22@
c/ Ciutat de Granada, 131 Barcelona
93 309 36 54
3005 € per a col·legiades i col·legiats
Descripció
Actualment, és un fet que la professió infermera té una clara dimensió educativa que progressivament guanya un protagonisme especial. Aquesta afirmació està justificada per motius epidemiològics, de salut pública i socioeconòmics. No obstant, és difícil decidir com i fins a quin punt aquest element formatiu s’ha de convertir en un component de l’activitat professional de l’infermer/a.
El que sí és possible afirmar és que quan una professió duu a terme una intervenció educativa sistemàtica i intencional, com en el cas de la infermeria escolar, és imprescindible desenvolupar competències pedagògiques entre els seus membres. Aquesta és precisament la voluntat d’aquest programa on-line.
El Màster en Infermeria Escolar de l’IL3-UB neix amb l’objectiu de potenciar els coneixements pedagògics, les habilitats didàctiques, les competències tècniques i les destreses necessàries per tal de preparar el professional infermer per al disseny i desenvolupament d’intervencions educatives i assistencials de qualitat en el centre escolar, i capacitar-lo en l’acompliment de les diverses funcions que es poden dur a terme en aquest àmbit. Així, se’l converteix en un agent d’innovació i de dinamització pedagògica en la salut escolar.
Objectius
Acció formativa orientada a l'adquisició i/o actualització dels fonaments teòrics i els instruments metodològics que permeten a l'infermer/a escolar dissenyar i desenvolupar accions formatives i/o assistencials en el centre escolar de manera fonamentada i competent. Objectius específics que han d'assolir els professionals de la infermeria que realitzin aquest màster:
Descriure i analitzar els elements clau que conformen el fet pedagògic per aclarir-ne el sentit i apropar-se a una comprensió més profunda de la pràctica de l'educació per a la salut en el centre escolar.
Conèixer l'univers conceptual dels elements implicats en el disseny i desenvolupament del procés d'ensenyament i aprenentatge en totes les etapes del cicle vital.
Identificar i analitzar diverses modalitats i estratègies d'ensenyament i la seva possible aplicació al centre escolar.
Dissenyar i portar a terme accions de prevenció i promoció de la salut a l'escola i a la comunitat a través de les TIC.
Posar en marxa controls i exàmens que permetin detectar precoçment malalties i problemes de salut.
Elaborar protocols d'actuació davant de situacions de risc en la infància i adolescència.
Identificar les actuacions que s'han de dur a terme davant d'accidents, urgències i emergències en el medi escolar.
Descriure els diferents mètodes i tècniques d'investigació qualitativa i quantitativa.
Elaborar projectes de recerca/intervenció en educació per a la salut a l'escola.
Contingut
Formació de formadors: el disseny del programa de formació
Diplomats o graduats en infermeria interessats en el coneixement de les problemàtiques de salut i de l'atenció i cures dels nens/es i adolescents dins de l'àmbit escolar, així com amb interès en la investigació i desenvolupament de la infermeria escolar.