Aula de pediatria. La comunicació, un alliberament
Tècniques de comunicació escrita per a persones amb discapacitat i dificultats en el llenguatge oral
La Vocalia d'Infermeria Pediàtrica organitza aquesta aula en la que parlarem de tècniques de comunicació escrita per a persones amb discapacitat i dificultats en el llenguatge oral.
Objectius
Descripció de la Comunicació Facilitada i el Mètode d'Ajuda Ràpida.
Donar a conèixer el testimoni de persones amb discapacitat que no poden parlar i s'han comunicat a través de l'escriptura.
Conèixer el cas d'Eduard, diagnosticat d'autisme, que a través de FC va començar a escriure i més tard a parlar.
Practicar la comunicació facilitada amb l'ajuda dels ponents.
La Comunicació Facilitada (FC: Facilitated Communication) i el Mètode d'Ajuda Ràpida (RPM: Rapid Prompting Method) són dues estratègies de comunicació escrita dirigides a persones amb discapacitat que no tenen llenguatge verbal.
Aquestes dues tècniques són sistemes en què els estudiants poden necessitar un ajut o suport físic o neurosensorial per anar indicant lletra a lletra en una plantilla de lletres o bé en el teclat d'un ordinador les paraules i frases que volen expressar. La FC i el RPM comencen amb aquesta ajuda encara que alguns dels nens i persones acaben escrivint de manera independent i sense cap tipus de suport, que és l'objectiu per a totes persones. Algunes d'elles fins i tot han desenvolupat llenguatge verbal com és el cas d'Eduard.
Comprendre el seu món vol dir modificar la nostra perspectiva, ampliar la nostra visió i replantejar-nos la nostra actuació.
La sessió anirà a càrrec de:
Eduard Andreu. Persona diagnosticada d'autisme. Usuari de la Comunicació Facilitada.
Elisa Cazalla Casas. Infermera i facilitadora d'FC
María Dolors Pérez Mir. Mare de l'Eduard i facilitadora d'FC
Anna Lladó. Pedagoga i facilitadora d'FC
Programa
Conferència a càrrec d'Elisa Cazalla d'1'20 min. de durada
Demostració de la tènica d'FC a càrrec d'Eduard i Maria Dolors. Explicació de la seva història i aprenentatge.