El paper de la Infermeria del Treball dins la promoció de la salut en el treball (PST) és clau per capacitar als treballadors per a millorar el seu benestar.
Cada vegada són més les empreses implicades en aquests projectes que abasten àmbits no estrictament laborals. Què guanya l’empresa? Amb treballadors més sans el clima laboral millora, augmenta la motivació i el rendiment del treballador, disminueix l’absentisme i el presentisme i millora la imatge de l’empresa dins el marc de responsabilitat social.
Però què és exactament la Promoció de la Salut? En què consisteix?
La xarxa Europea de Promoció de la Salut (ENWHP) participada per tots els països membres de la UE, va establir la seva definició com “unir els esforços dels empresaris, els treballadors i la societat per millorar la salut i el benestar de les persones en el lloc de treball. Això es pot aconseguir:
- Millorant l’organització i les condicions de treball
- Promovent la participació activa
- Fomentant el desenvolupament individual”.
Les línies d’actuació en promoció de la salut han de traçar-se en funció dels indicadors sanitaris que presentin pitjors resultats, és per això que la Vigilància de la Salut col·lectiva ens aporta les dades epidemiològiques necessàries per començar el camí.
Els principals àmbits d’actuació en promoció de la salut són:
Abordatge del tabaquisme
Alimentació saludable
Activitat física
Abordatge de l’estrés
Hàbit del descans
Higiene postural
Detecció i prevenció de lesions malignes a la pell
Prevenció del càncer
Abordatge del risc cardiovascular
Vacunació
La Infermera virtual t’ofereix molta informació i continguts per a dur a terme activitats de promoció de la salut a la teva empresa.
Per on començar quan es vol fer un programa de promoció de la salut a l’empresa?
1. Prioritza les necessitats o prioritats de la teva empresa en temes de salut
2. Marca un objectiu general:
- Quin efecte vols que es produeixi en els treballadors?
- Quina és la millora que es vol aconseguir?
3. Marca els objectius específics:
- Què vols aconseguir?
- Quina és la població a qui va dirigit?
- En quant de temps?
- En quina mesura?
4. Identifica els factors claus on incidir
5. Estableix les actuacions que es duran a terme per aconseguir els objectius
6. Determina com mesuraràs si has assolit els objectius
Presenta la teva proposta a la direcció de la teva empresa i als representants dels treballadors.
Consulta els següents enllaços per obtenir més informació: