16 de setembre de 2010

El Col·legi Oficial d’Infermeria de Barcelona ha recordat a les organitzacions sanitàries que el fet de promoure que les infermeres assumeixin competències professionals que no li són pròpies és “induir a l’intrusisme i provocar una greu confusió als ciutadans en general”.

La corporació professional realitza aquestes consideracions en un document de posicionament, aprovat el passat mes de setembre per la Junta de Govern, sobre les iniciatives que es proposen d’intervenció de les infermeres en activitats relacionades amb el diagnòstic i el tractament de la malaltia.

En el posicionament, el Col·legi recorda que el diagnòstic i el tractament de la malaltia correspon al metge i que, en canvi, les infermeres centren les intervencions cap a la persona i donen resposta a través d’aquelles mesures que “ajuden i orienten a obtenir els recursos més adequats per la seva autocura”.

En el cas que la infermera assumeixi funcions que no té assignades professionalment, aquesta es situa en un terreny de “clara indefensió”, ja que “s’incrementa el risc d’incórrer en situacions d’exigència de responsabilitats per la seva actuació”.

Tot i així, en la carta tramesa a les organitzacions sanitàries, el COIB s’ofereix de nou als responsables del sistema de salut a que en el cas que hi hagi una necessitat social puntual que requereixi de la col·laboració professional de les infermeres, a analitzar conjuntament la situació i a buscar solucions de forma consensuada pel bé de la comunitat tot respectant els interessos de la professió. En tot cas, qualsevol modificació ha ser avalada per els representants del col·lectiu professional.

El COIB nega que amb aquesta postura posi en joc el desenvolupament de la professió, sinó tot el contrari. “O actuem en el camp competencial propi i intentem consolidar-lo o el nostre desenvolupament professional dependrà d’uns altres”, conclou.

Feu clic aquí per accedir al posicionament del COIB davant les iniciatives que es proposen d’intervenció de les infermeres en activitats relacionades amb el diagnòstic i el tractament de la malaltia, aprovat per la Junta de Govern el 15 de setembre de 2010.