28 de juny de 2024

El Consejo General de Enfermería i Boehringer Ingelheim llancen la II Edició de la Beca de Recerca en Salut Mental

El Consejo General de Enfermería (CGE) i Boehringer Ingelheim convoquen la 'II Edició de la Beca de Recerca en Salut Mental', un premi que busca reconèixer la tasca infermera en aquest àmbit i impulsar la investigació .
    "Després de l'èxit de la primera edició de la beca, presentem aquesta nova convocatòria per reconèixer el treball de les infermeres i infermers i que aquests puguin materialitzar els seus projectes per a la millora de la salut mental de la població", explica Florentino Pérez Raya, president del CGE.
    La beca, organitzada per l'Institut Espanyol de Recerca Infermera, entitat que pertany a la institució infermera, compta amb una dotació de 5.000 euros. En aquest cas, es repartirà un primer premi de 3.000 euros i un segon de 2.000 euros als dos millors projectes que es presentin a la convocatòria centrats en la investigació de malalties mentals greus que puguin derivar en problemes en el desenvolupament cognitiu.
    “En un moment com l'actual, en què ens enfrontem a una enorme epidèmia de problemes de salut mental en totes les edats, reforçar la investigació i conèixer més evidència sobre com afrontar aquests trastorns és imprescindible. I aquest premi, sens dubte, és vehicle per impulsar la cultura de la cura en salut mental. A més, volem oferir suport a les infermeres investigadores, perquè reforcin aquesta tasca que cada cop es torna més essencial”, reforça la idea Pérez Raya.
    Criteri del jurat
    El jurat prioritzarà cinc camps a l'hora d'escollir els projectes guanyadors: informació i prevenció, formació de professionals sanitaris, millora de la qualitat de vida, millora de la integració social i millora de l'accés a tractaments. Sobre aquest darrer punt s'especifica que no es tindrà en compte “cap projecte el benefici del qual per al pacient estigui subjecte a un tractament amb medicaments”.
    La directora de la unitat de negoci de Salut Mental de Boehringer Ingelheim, Rosa Maria López, ha explicat que "el rol dels professionals d´infermeria és clau per a l´avenç en el coneixement del deteriorament cognitiu associat a diferents patologies mentals". “Ells tenen un contacte molt estret amb els pacients i coneixen perfectament la seva realitat, les seves pors, els reptes i les barreres a què s'enfronten diàriament. Aquest coneixement és fonamental per avançar en solucions personalitzades que vagin més enllà del control de la malaltia i els permetin dur una vida plena. Amb aquesta beca volem aportar el nostre granet de sorra perquè la investigació infermera al nostre país no s'aturi”, ha assegurat.
    A més, el jurat tindrà en compte diversos criteris a l'hora de seleccionar les candidatures guanyadores: l'impacte en la qualitat de vida del pacient i l'autonomia d'aquestes persones, la rellevància del projecte en el context elegit i l'àmbit d'influència, la viabilitat econòmica respecte de la beca en joc, l'originalitat i la innovació de la iniciativa, i la integració del projecte en una de les cinc categories descrites amb anterioritat.
    La participació està oberta a qualsevol societat científica, fundació o qualsevol tipus d'entitat d'àmbit sanitari que presenti projectes els investigadors o investigadors principals dels quals siguin infermers col·legiats en qualsevol dels col·legis oficials del territori nacional.
    Cada candidat o entitat ha de presentar un únic projecte. A més, ni l'entitat candidata ni cap dels investigadors que formin part de la candidatura no podran haver resultat guanyadors en altres edicions anteriors d'aquest mateix certamen. El treball ha de ser inèdit i no ha d'haver rebut cap altre premi o guardó ni finançament total.
    Bases i terminis de presentació
    Per presentar els treballs, els interessats hauran d'enviar tant la sol·licitud com una memòria (accediu aquí als documents) al correu electrònic instituto@consejogeneralenfermeria.org, indicant a l'assumpte “II Edició de la Beca de recerca en salut mental, patrocinada per Boehringer Ingelheim”.
    La data límit de presentació dels projectes és el 15 de setembre del 2024 i la resolució del certamen es durà a terme pel jurat el 14 d'octubre, encara que no es farà pública fins al 6 de novembre del 2024. Aquest dia se celebrarà una entrega de premis a Madrid. Ja podeu consultar les bases a la web del Consell General d'Infermeria.
    Primera edició de la beca
    La primera edició de la beca de recerca del CGE i Boehringer Ingelheim va premiar tres projectes de recerca. El guanyador, dirigit per la infermera Shaila Herrero, de l'Escola Universitària d'Infermeria de Vitòria-Gasteiz, explorava la relació entre “L'estigma de la malaltia mental i les cures omeses a Infermeria”. El segon premi va recaure a la infermera Sonia Iborra, de la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (FISABIO), que va presentar un programa d'Intervenció en autoimatge i funcionament
    .