26 d’abril de 2017

El pla consensuat amb les institucions representatives dels professionals sanitaris, entre aquestes el COIB i el Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, contempla la convocatòria de 2.400 places públiques a l’ICS, facilitar la conversió de llocs de treball interins en fixes i la creació d’un observatori de qualitat de la contractació laboral en el sistema públic català, entre d’altres mesures.

El Departament de Salut presenta un pla per revertir la temporalitat dels professionals de la salut del sector públic

Amb l’acord dels col·legis professionals, inclosos els quatre col·legis d’infermeres de Catalunya i el Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, sindicats, patronals i d’altres institucions, el Departament de Salut ha presentat un pla d’actuació que pretén revertir la situació de precarietat laboral que els professionals de la salut que treballen en el sector públic han estat patint des del 2011. L’objectiu del Pla de garantia de l’estabilitat laboral és frenar el creixement de la temporalitat, adequar aquesta estrictament a les necessitats de les entitats per cobrir l’oferta assistencial i vetllar per les bones pràctiques en la contractació.

El sector públic de salut té actualment 6.214 llocs de treball eventuals d’una plantilla de més de 75 mil places, sovint desenvolupant tasques estructurals en aquestes entitats. Una situació especialment enquistada a l’Institut Català de la Salut (ICS), amb un 10,5 % de personal eventual -mentre que d’altres entitats públiques registren un 5,5 %  i un 33,2%, de personal interí, el doble que d’altres entitats públiques catalanes (15,7%).  L’estudi de situació elaborat pel Departament de Salut posa de manifest que la temporalitat no ha obeït sempre a demandes assistencials. Dibuixa així mateix el perfil de professional més afectat per aquesta situació les dones joves, d’entre 25 i 40 anys, de totes les titulacions són les que ocupen en gran part els llocs de treball interins i eventuals en el sector públic.

A gener de 2017, 4 de cada 10 dels professionals de l’ICS tenia una vinculació temporal amb l’entitat, amb una prevalença més alta en l’atenció hospitalària. Les infermeres suposen el 33,8% dels professionals assistencials a l’ICS, esdevenint el col·lectiu més nombrós però encara insuficient. «Des del col·lectiu d’infermeres i infermers de Catalunya», va afirmar la degana del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya Núria Cuxart, «no callarem fins aconseguir apropar-nos a la mitjana europea de professionals per habitant, que no posi en risc ni als propis professionals ni a la població atesa». Segons les ràtios europees, a Catalunya caldria incorporar 17 mil infermeres i infermers més a sistema de salut.

El Pla de garantia de l’estabilitat laboral, presentat pel Departament de Salut junt amb les institucions signants de l’acord, proposa diverses mesures que segons el Conseller Antoni Comín «són urgents». No suposen, però, un augment de la plantilla del sector sinó que es busca garantir l’estabilitat laboral dels professionals de la salut, especialment castigats per les retallades i les condicions laborals amb les que estan treballant.

Entre les mesures s’inclou, les ja anunciades, 2.400 noves places públiques a l’ICS, el compromís en aconseguir uns 500 nous interins a canvi de reduir els contractes eventuals i impulsar altres 575 places en les entitats públiques de salut concertades.

Es crearà també un observatori de la qualitat de la contractació laboral en el sistema públic i que tindrà com a objectius assessorar i vetllar per les bones pràctiques en la contractació laboral al Departament de Salut, les organitzacions sanitàries i les entitats proveïdores de serveis de salut. Aquest observatori elaborarà  una guia de bones pràctiques en l’àmbit de la conciliació laboral i familiar amb especial sensibilitat cap als interessos dels professionals més joves i que reculli les millors pràctiques desenvolupades en les organitzacions sanitàries i també en empreses referents d’altres sectors.