Publicats els programes formatius de les especialitats d’infermeria comunitària i pediàtrica
29 de juny de2010
El Butlletí Oficial de l’Estat ha publicat els plans formatius de les especialitats d’infermeria familiar i comunitària i d’infermeria pediàtrica. Aquests programes estableixen les bases fonamentals en els que s’ha de basar la formació d’aquests especialistes com la durada de la residència, els objectius i les competències que s’han d’adquirir.
Una vegada aprovats aquests programes, les comunitats autònomes hauran de crear unitats docents en els seus hospitals i centres sanitaris perquè les infermeres que accedeixin a aquestes especialitats puguin dur a terme el seu període de formació de dos anys com a residents, després d’haver superat una prova.
Infermeria pediàtrica
El nou programa formatiu d’infermeria pediàtrica enten que la infermera d’aquesta especialitat és “la professional capacitada per proporcionar cures infermeres especialitzades de manera autònoma, durant la infància i l’adolescència, en tots els nivells d’atenció, incloent la promoció de la salut, la prevenció de la malaltia i l’atenció al nounat, nen, adolescent sa o malalt i la seva rehabilitació, en un equip multiprofessional i en col·laboració amb infermeres especialistes en d’altres àrees”.
Aquest pla també estableix que aquesta infermera “exercirà el lideratge en l’àmbit de la cura del nounat, nen i adolescent, sa i amb processos patològics aguts, crònics o discapacitants” i estarà “capacitada per planificar, executar i avaluar programes de salut relacionats amb la seva especialitat i desenvolupar treballs d’investigació i docència per millorar la qualitat dels serveis”.
Infermeria familiar i comunitària
En el cas de l’especialitat d’infermeria familiar i comunitària, el pla formatiu assenyala que el seu objectiu és “la participació professional en la cura compartida de la salut de les persones, les families i les comunitats, en el continuum del seu cicle vital en els diversos aspectes de promoció de la salut, prevenció de la malaltia, recuperació i rehabilitació, en el seu entorn i context sociocultural”.
Entre les competències que haurà d’adquir s’inclouen el fet d’identificar les necessitats de salut de la població i proporcionar una resposta correcta des de les cures a les persones que ho necessitin i des del diversos àmbits, establir i dirigir xarxes centinel·la d’epidemiologia de les cures, respondre a les necessitats de persones amb malalties cròniques o amb situacions de fragilitat i amb risc d’emmalaltir.