Haig de demanar jo la sol·licitud per a l’acreditació?

Si treballes en un centre del SISCAT i no t’has pogut acollir al procediment extraordinari, que va acabar el 20 de desembre de 2019, o bé treballes en un centre que no és del SISCAT o per compte propi, has de fer la sol·licitud de l’acreditació al Canal empresa o bé al portal de Tràmits de la Generalitat. Aquest tràmit només es pot fer per Internet.

Has d’emplenar el formulari de sol·licitud, indicant les teves dades personals i les relatives a la titulació, i adjuntar el model normalitzat del formulari de certificat d’empresa o, si treballes per compte propi, adjuntar Informe de vida laboral.

Aquest procediment l’has de fer amb signatura electrònica o certificat digital admès pel Consorci d’Administració Oberta de Catalunya, utilitzant el navegador Internet Explorer per tal de poder descarregar, omplir i enviar sense problemes els arxius PDF.

Si fa menys d’un any que treballes, és convenient que t’esperis a complir-lo per poder fer la sol·licitud. En cas que, per les teves responsabilitats, et sigui imprescindible poder prescriure, pots fer el curs d’adaptació gratuït (a partir de l'11 de gener de 2021).

A la sol·licitud has de fer constar:

  • Les teves dades identificatives.
  • La certificació acreditativa del període d’experiència professional, mínima d’un any, expedida per l’empresa o institució ocupadora. Pots demanar aquest certificat al departament de recursos humans de la teva entitat.
  • En cas que hagis treballat en més d’un centre, has de presentar la certificació de cadascun.
  • Si treballes per compte propi, has de presentar el certificat de vida laboral acreditatiu del període d’experiència professional. Si l’any d’experiència és resultat de la prestació laboral en un o més centres per compte aliena o pròpia, has d’acreditar-la per mitjà de la certificació expedida per cada entitat i el certificat de vida laboral.
  • Si no disposes de l’experiència mínima d’un any, has de presentar la certificació acreditativa d’haver superat el curs d’adaptació gratuït.
  • En cas de sol·licitar l’acreditació en l’àmbit de les cures especialitzades, has de presentar la còpia de la certificació del títol d’infermer/a especialista i la certificació acreditativa del període d’experiència professional mínima d’un any, que ha de correspondre a l’especialització per a la qual demanes l’acreditació i amb els mateixos supòsits abans explicats.
  • La direcció general competent pot consultar per mitjans electrònics o obtenir les dades o la documentació acreditativa necessària, tret que t’hi oposis. En aquest cas, hauràs d’aportar tu la documentació acreditativa pertinent.

 

Com puc aconseguir la signatura electrònica?

Per saber quins certificats digitals pots fer servir en el procediment administratiu, consulta la informació de la Generalitat de Catalunya.

Què he de fer si no he rebut el correu amb el codi identificador ID per accedir a la resolució de l'acreditació?

Si no has rebut el correu electrònic, has d’escriure a l’adreça infermeria.salut@gencat.cat, indicant el teu nom i els dos cognoms i el número de DNI, explicar que no has rebut l’identificador per a la prescripció per correu electrònic i demanar que te l’enviïn.

He rebut el codi identificador, què he de fer?

Amb el codi identificador, has d’entrar a La meva carpeta, on rebràs la notificació de la sol·licitud, tant si ha estat acceptada com denegada. És imprescindible accedir-hi amb el navegador Internet Explorer.

Pas a pas

1. Accedeix a La meva carpeta, del Canal empresa i escriu el codi identificador que has rebut per correu electrònic:

Com pots aconseguir la resolució per prescriure?

 

2. Fes clic al text vermell:

Com pots aconseguir la resolució per prescriure?

 

3. Escriu el teu DNI i fes clic a “Consulta”

Com pots aconseguir la resolució per prescriure?

 

4. Fes clic a “Desplegar”, per obtenir la resolució:

Com pots aconseguir la resolució per prescriure?

 

Ja he obtingut la resolució d’acreditació infermera per la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà i ara què?

Un cop teniu la resolució o document de l'acreditació infermera per a l'exercici de la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà, podeu informar al vostre centre de treball o aquest contactarà amb vosaltres per tal que gestionin, amb els Col·legis d’infermeres i infermers la petició del vostre certificat digital. Els col·legis emetran la targeta i la faran arribar a la vostra entitat perquè us en faci entrega o us l’entregaran directament. De manera simultània i privada, rebreu un correu amb el número PIN i PUK per poder-la activar i utilitzar.

Quina és la diferència entre acreditació infermera i targeta digital?

L'acreditació infermera per a l'exercici de la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà és un document de resolució administrativa on s'identifica les dades de la infermera, els àmbits pels quals està acreditada i un codi específic que servirà per la tramitació de la targeta digital.

Aquesta resolució està atorgada per l'Oficina de Gestió Empresarial, qui revisa la documentació presentada amb la sol·licitud i el compliment dels requisits i, si tot és correcte, gestiona l'emissió del document que acredita la capacitació per a la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà de la persona sol·licitant. Aquesta resolució ve signada pel titular de la direcció general competent en matèria de professionals de la salut del Departament de Salut de la Generalitat i es pot descarregar telemàticament des de la seva seu electrònica.

Per poder-la sol·licitar l'acreditació pots consultar aquest enllaç.

La targeta digital és un document signat electrònicament que s’emetrà en format targeta criptogràfica i que demanarà el teu proveïdor o tu de forma particular i et permetrà dur a terme la recepta electrònica d'aquells productes que estiguin a la cartera de serveis del Catsalut

En tinc prou amb el títol de grau o diplomatura per acreditar-me?

No. Per acreditar-te en l’àmbit de les cures generals, a més a més del Títol de Grau en Infermeria, Diplomatura en Infermeria o Ajudant Tècnic Sanitari, o equivalent, has d’acreditar una experiència professional mínima d’un any. 

En el cas de l’àmbit de cures especialistes, has d’acreditar l’any d’experiència en un o més llocs de treball en el que l’empresa tingui reconegut el requisit de l’especialitat en el contracte o en la descripció del teu lloc de treball. 

En cas que encara no hagis acumulat 1 any d’experiència, el convenient és esperar a complir l’any per poder fer la sol·licitud sense més requeriments. Però en cas que no vulguis fer-ho o, si per les teves responsabilitats, t’és imprescindible poder prescriure d’immediat, pots fer el curs d’adaptació gratuït per a cures generals . 

Si encara no tens l’any d’experiència, el convenient és esperar a complir l’any per poder fer la sol·licitud. Però en cas que no vulguis fer-ho o. si per les teves responsabilitats, t’és imprescindible poder prescriure de immediat, pots fer el curs d’adaptació gratuït. 

El meu títol és d’ATS, puc acreditar-me?

Sí, la llei preveu l’acreditació dels antics titulats com a Ajudant Tècnic Sanitari.

Què passa si no tinc un any d’experiència laboral?

En aquest cas, el més convenient és esperar a complir l’any per poder fer la sol·licitud sense més requeriments. En cas que no vulguis fer-ho o, per les teves responsabilitats, et sigui imprescindible poder prescriure, pots fer el curs d’adaptació online gratuït

Per tramitar la inscripció s’ha de fer amb signatura electrònica o certificat digital.

Per acreditar-me haig d’estar col·legiat/da?

No, pots acreditar-te sense estar col·legiada però recorda que per poder prescriure, sí que has d’estar col·legiat/da.

Haig d’estar col·legiat/da per a fer el curs online?

No cal estar col·legiada per la sol·licitud al tràmit de l’acreditació amb la modalitat curs d’adaptació.

He superat el curs d’adaptació, haig de fer jo la sol·licitud per a l'acreditació?

La superació del curs suposa l’obtenció de l’acreditació sense necessitat de fer cap altre tràmit.

Què passa amb el curs d’acreditació per a la prescripció infermera que vaig fer al COIB fa uns anys?

Durant el llarg procés de negociació que ha precedit la publicació del Reial Decret de Prescripció Infermera, el Consejo General de Enfermería de España va entendre que s’havia de fer una formació addicional per poder prescriure i per això va posar en marxa diversos cursos. Des del COIB es va voler respondre a les infermeres de Barcelona que van voler avançar-se a aquesta possible obligatorietat informant-les sempre que el marc legal encara no estava definit i no es podia saber del cert si seria obligatòria o necessària aquesta formació. Es van posar a l’abast de les infermeres interessades totes les eines i informació disponibles perquè prenguessin una decisió informada.

Amb el nou marc legal, aquesta formació no suposa cap mèrit ni compta per al procediment actual d’acreditació.

Haig d’acreditar tota la meva experiència laboral?

No, només cal que presentis la certificació acreditativa del període d’experiència professional adquirida en el període de més d’un any que et cal per poder acreditar-te.

Si no he treballat un any seguit en un únic centre, puc sumar l’experiència en d’altres centres?

Sí, el que compta és 1 any d’experiència mínim acumulada que pot ser en un únic centre o en diferents centres. En aquest cas, has de presentar la certificació acreditativa de l’experiència en els diferents centres i que en total ha de sumar 1 any.

Em serveix l’experiència laboral acumulada durant el període de formació com a infermera interna resident?

No. Aquest període es considera formació. Per tant, no és vàlid per a cap de les dues acreditacions, ni en cures generals ni en cures especialitzades.  

Si el meu contracte ha estat eventual es considera igual pel que fa a l’experiència?

Sí, el que compta és el temps d’experiència acumulada acreditada en cada empresa (mínim un any), no el nombre d’hores que s’han fet ni el tipus de contracte que es té.

Per acreditar-me en l’àmbit de cures especialistes en tinc prou amb la titulació especialista?

En el cas de l’àmbit de cures especialistes, has d’acreditar l’any d’experiència en un o més llocs de treball en què l’empresa tingui reconegut el requisit de l’especialitat en el contracte o en la descripció del teu lloc de treball. 

Si he exercit com a especialista abans d’obtenir la titulació oficial, puc acreditar aquesta experiència?

No, l’experiència com a infermera especialista es pot acreditar amb posterioritat a l’obtenció de la titulació.

Si m’he acreditat en l’àmbit especialista, també haig d’acreditar-me en l’àmbit de cures generals?

No, l’acreditació en l’àmbit especialista ja inclou l’àmbit de cures generals.

Si el catàleg de medicaments i productes no subjectes a prescripció mèdica no inclou encara cap dels que es fan servir a l’especialitat, per què m’hauria d’acreditar en l’àmbit especialista?

És important demanar l’acreditació en l’àmbit especialista si acompleixes el requisits perquè el desplegament de la llei que regula la prescripció infermera està en marxa. Existeix el compromís del Ministeri de Sanitat d’elaborar en dos anys, com a màxim, els protocols i guies de pràctica clínica que han de permetre que les infermeres puguin treballar amb la dispensació de medicaments i productes de prescripció mèdica sota aquests protocols. Quan això passi, no et caldrà fer cap altra procés, ja que estaràs acreditada.

D’altra banda, cal tenir en compte que el catàleg actual de medicaments i productes no subjectes a prescripció mèdica es va actualitzant i podria afegir-s’hi medicaments que corresponen a l’àmbit especialista.

En exercici de la prescripció infermera estic cobert per la pòlissa col·lectiva de responsabilitat civil professional?

Sí, totes les infermeres i infermers col·legiats a Barcelona i acreditats estan coberts. La pòlissa de la companyia AMA cobreix l’exercici de la professió i especialitat infermera per a la que s’estigui habilitat o compti amb la titulació reconeguda per les autoritats espanyoles, segons la normativa vigent.
 
La prescripció infermera queda coberta per la pòlissa col·lectiva de responsabilitat civil professional, perquè està reconeguda i regulada a l’ordenament jurídic (normativa vigent) per mitjà del Reial Decret 1302/2018, de 22 d’octubre, pel qual es modifica el Reial Decret pel qual es regula la indicació ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d’ús humà per part de les infermeres, així com el Decret 180/2019, de 27 d’agost, pel qual es regula el procediment d’acreditació de les infermeres i infermers per a l’exercici de la indicació, ús i autorització de medicaments i productes sanitaris d’ús humà.

Treballo pel meu compte, em puc acreditar?

Sí, els requisits son els mateixos. Has de disposar del títol de grau en Infermeria, de diplomatura en Infermeria o d'ajudant tècnic sanitari, o equivalent, del títol d’infermer/a especialista, en cas que et vulguis acreditar en l’àmbit de cures especialitzades, i presentar certificat de vida laboral acreditatiu del període d’experiència professional mínima d’un any.

M’acabo de graduar, puc acreditar-me?

El més convenient és que t’esperis a tenir l’any d’experiència per demanar l’acreditació però en cas que no vulguis fer-ho o, per les teves responsabilitats, et sigui imprescindible poder prescriure, pots fer el curs d’adaptació gratuït online.

Puc fer la sol·licitud per a l’acreditació en alguna oficina de manera presencial?

No, les sol·licituds i totes les comunicacions es faran mitjançant canals telemàtics. La Llei 39/2015 del procediment administratiu comú, estableix a l’article 14 l’obligació a relacionar-se a través de mitjans electrònics a qui exerceixen activitat professional d’obligada col·legiació.

Quan facis la sol·licitud de manera telemàtica has d’utilitzar el navegador Internet Exporer per tal de poder descarregar, omplir i enviar sense problemes els arxius PDF.

Treballo tant en l’àmbit públic com privat, em serveix la mateixa acreditació?

Sí, l’acreditació és vàlida per a ambdós àmbits de treball.

Quant trigaré a rebre l'acreditació?

Les resolucions es posaran a disposició de la Seu electrònica de les infermeres en el termini màxim de sis mesos des de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut aquest termini sense que l'Administració de pronunciï, es considera acceptada la sol·licitud presentada tal i com regula la llei 39/2015 de Procediment Administratiu Comú.

Fins quan puc fer la sol·licitud?

El procés ordinari per a demanar l’acreditació és sine die, és a dir que es poden presentar amb caràcter indefinit.

Què rebré?

El Departament de Salut t’envia una notificació a la teva adreça de correu electrònic, en què t’informa que s’ha finalitzat el tràmit i on consta un codi identificador (ID), que és el que et permet accedir a l’espai “La meva carpeta”, on trobaràs la notificació de la sol·licitud, tant en el cas que hagi estat acceptada com denegada.

Segueix aquests passos.

Les infermeres i infermers que presten servei al SISCAT hauran de lliurar el  document de l’acreditació al seu centre, que aquest tramitarà el certificat digital amb el col·legi corresponent. Amb aquest certificat digital podran emetre les ordres de dispensació en format electrònic.

Té caducitat l'acreditació?

L'acreditació no té data de caducitat. La durada de dos anys que s'indica a la carpeta electrònica de la infermera és el termini per poder accedir a l'esmentada carpeta i per descarregar-se la documentació i la resolució.

Què passa si em deneguen l'acreditació?

Si et deneguen l'acreditació per un defecte de forma en el procés, és a dir, en cas que hagis enviat malament algun dels requisits que se't demanen, hauràs de tornar a iniciar el procés d'acreditació i assegurar-te que emplenes bé els formularis i envies la informació correcta.

Si et deneguen l'acreditació perquè no acompleixes els requisits demanats, has d'esperar a tenir-los i tornar a sol·licitar l'acreditació.   

Ja estic acreditada, ja puc emetre ordres de dispensació?

Les infermeres i infermers que presten servei al SISCAT podran emetre les ordres de dispensació en format electrònic. A tal efecte, les infermeres acreditades disposaran de la seva pròpia signatura electrònica en la que s’inclourà les dades d’identificació i l’àmbit (cures generals o especialitzades) pel qual estan acreditades.

La resta d’infermeres i infermers que treballin per compte aliè o per compte propi podran emetre les ordres de dispensació tal i com estigui establert en els seus propis centres de treball i que està establert en el Real Decreto 1718/2010, de 17 de desembre, sobre recepta mèdica i ordres de dispensació.

Quins són els medicaments i productes sanitaris no subjectes a prescripció mèdica que podré dispensar?

Entre els productes sanitaris s’hi troben material de cures, apòsits, pegats antitabaquisme, cànules, bosses d’ostomia, protectors musculars o bolquers per adults, entre d’altres.

Entre els medicaments, s’hi troben analgèsics, espasmolítics, llàgrimes artificials, antisèptics i desinfectants, antiàcids, antidiarreics o laxants entre d’altres.

Consulta el llistat

Si marxo a treballar a una altra Comunitat Autònoma m’hauré de tornar a acreditar allà on vagi?

No, l’acreditació és vàlida per a tot el territori espanyol.

Una altra qüestió és l’acte de dispensació o receptació, que dependrà del desenvolupament que es faci, a cadascuna de les Comunitats Autònomes, del Real Decreto 1302/2018, de 23 d’octubre, que regula indicació, us i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d’ús humà per part de les infermeres.

Tenir l’acreditació és un mèrit?

L’acreditació no suposa, per ella mateixa, una modificació del lloc de treball, sense perjudici que pugui ser valorada com a mèrit.