Diferenciar entre les feines urgents i importants, una de les claus per gestionar bé el temps
28 de novembre de
2012
Com podem gestionar el temps a la feina quan ens enfrontem amb una gran càrrega de tasques i moltes persones a qui atendre? Què fer quan hi ha gent que requereix més temps de cura i d’acompanyament? Aquestes són algunes d
e les preguntes que Antoni Valls, formador en habilitats personals i de direcció de Human Sucess®, ha intentat respondre en la darrera sessió del Cicle d’Actualització per a Llevadores del COIB.
Durant la xerrada, organitzada per la Vocalia de Llevadores el passat 12 de novembre, Valls va desgranar algunes de les claus per aprendre a gestionar bé el temps a la feina i també a nivell personal, tenint en compte les condicions amb les quals treballa la infermera i la llevadora, que sovint té poc temps per atendre moltes persones.
Per intentar prioritzar la feina i fer-la de la manera més eficient possible, Valls va defensar la necessitat de saber diferenciar entre el que és urgent i el que és important. “Molt sovint, a la feina gestionem temes que es presenten com a urgents i importants, quan solament són aparentment urgents –ja que no són importants”, va destacar. Entenent sempre que activitats importants, són aquelles que aporten valor -són útils-, i són coherents amb l’objectiu perseguit.
En alguns casos, ens enfrontem amb persones que a la feina pressionen perquè realitzem tasques que se suposa que són urgents i importants, quan en realitat ens reclamen per qüestions intranscendents, com són moltes interrupcions, reunions poc productives, activitats socials d’excessiva duració o realització d’informes que després ningú llegeix.
Però, com enfrontar-nos amb aquests “lladres del temps”, en paraules d’Antoni Valls?
Durant la xerrada, organitzada per la Vocalia de Llevadores el passat 12 de novembre, Valls va desgranar algunes de les claus per aprendre a gestionar bé el temps a la feina i també a nivell personal, tenint en compte les condicions amb les quals treballa la infermera i la llevadora, que sovint té poc temps per atendre moltes persones.
Per intentar prioritzar la feina i fer-la de la manera més eficient possible, Valls va defensar la necessitat de saber diferenciar entre el que és urgent i el que és important. “Molt sovint, a la feina gestionem temes que es presenten com a urgents i importants, quan solament són aparentment urgents –ja que no són importants”, va destacar. Entenent sempre que activitats importants, són aquelles que aporten valor -són útils-, i són coherents amb l’objectiu perseguit.
En alguns casos, ens enfrontem amb persones que a la feina pressionen perquè realitzem tasques que se suposa que són urgents i importants, quan en realitat ens reclamen per qüestions intranscendents, com són moltes interrupcions, reunions poc productives, activitats socials d’excessiva duració o realització d’informes que després ningú llegeix.
Però, com enfrontar-nos amb aquests “lladres del temps”, en paraules d’Antoni Valls?
“Per evitar perdre el temps cal aprendre a dir ‘no’. Sovint som massa permissius en donar entrada a activitats trivials que impedeixen centrar-te en els aspectes clau de la feina”, va explicar aquest expert. Considera que “no podem acceptar qualsevol sol·licitud de manera indiscriminada, sense considerar abans si està alineada o no amb el meu objectiu laboral”.
Per tal d’afrontar totes aquestes sol·licituds, proposa delegar l’activitat, filtrar-la, programar-la, reubicar-la, gestionar i administrar les tasques amb efectivitat –és a dir, cercant el màxim resultat amb el mínim esforç-. També és clau tenir temps per pensar, planificar i programar, aspectes que, segons aquest expert, no es valoren prou a les empreses, i que són els que veritablement permeten guanyar temps. “Sovint tenim la idea que treballar és actuar, i pensar ens fa por; però si pensem, reflexionem i analitzem, trobarem fórmules per guanyar temps”, va advertir.
“El professional efectiu és el professional reflexiu, que és proactiu, es posa objectius i gestiona el seu temps”, va explicar Valls, que aposta per aplicar una estratègia que consisteix en centrar-nos i identificar aquelles activitats o accions que ens ajuden a avançar, i a arribar abans i millor a assolir els nostres objectius, en detriment d’aquelles activitats o accions que aporten poc o res.
A nivell d’interacció amb el client i els companys, el que ens fa guanyar temps és l’empatia i l’assertivitat, la recerca de la satisfacció mútua i la generació de sinèrgies amb els altres. Tot això fa que puguem mantenir unes relacions mes fluides amb la resta i, per tant, ajuda també a racionalitzar l’ús del temps i a fer la nostra feina de manera més eficient.
En el cas de trobar-se en situació de patir una gran sobrecàrrega de treball, Valls recomana aplicar tècniques de gestió de l’estrès, basades en tenir cura de les dimensions física, mental, emocional i espiritual de la persona, que és imprescindible viure amb harmonia. Acceptar-te un mateix, la incertesa, no preocupar-se de coses que encara no han passat, no confondre una mala experiència amb un fracàs i tenir cura d’un mateix, són alguns ingredients essencials per afrontar l’estrès.