En el marc de la Setmana de la Salut Mental, organitzada per la Vocalia de Salut Mental del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona, es pretén donar a conèixer una iniciativa pionera que busca aprofundir en la salut mental dels professionals de la salut.

La Fundació Galatea i la UOC impulsen un projecte pioner per identificar els trets comuns entre els professionals de la salut amb baixos nivells de burnout

La Fundació Galatea, conjuntament amb la Universitat Oberta de Catalunya i el suport de la Fundació “la Caixa”, promou aquest projecte de recerca amb l’objectiu d’identificar els atributs característics de les persones professionals de la salut amb nivells baixos de burnout.

L’estudi “Caracterització dels professionals sanitaris que presenten baixos nivells de burnout professional” és un dels projectes guanyadors de la Convocatòria Connecta 2023 de l’Observatori Social de la Fundació “la Caixa”. El projecte està liderat pel doctor Oriol Yuguero, investigador principal del nou grup de recerca Ètica, Equitat i Eines Digitals per a la Millora de la Salut (e-RLab) de l’eHealth Center de la UOC.

Tradicionalment, els estudis s'han centrat en el malestar emocional i psicològic dels professionals de la salut, així com en les causes que els porten a desenvolupar la síndrome del treballador cremat o burnout. En canvi, aquest estudi pretén canviar la perspectiva per intentar entendre els factors que permeten a certs treballadors, contra pronòstic o adversitat, mantenir-se motivats al lloc de feina.

Objectius del projecte

L’objectiu principal d’aquesta investigació és identificar patrons comuns entre els professionals de la salut que presenten baixos nivells de burnout. A través d’un qüestionari, es busca detectar les diferències d’aquests trets segons la categoria professional, l’edat i el gènere. A més a més, s’avaluaran possibles fluctuacions en els nivells de burnout i es considerarà l’ús de la realitat virtual per simular situacions estressants i complexes amb els professionals que participin en la investigació.

Aquesta iniciativa representa una oportunitat per obtenir evidències que permetin dissenyar noves accions formatives de promoció de la salut i autocura entre els professionals de la salut, sempre amb l’objectiu de millorar el benestar emocional i físic del col·lectiu.

Com participar-hi?

El COIB anima a totes les col·legiades i col·legiats que vulguin col·laborar-hi a completar el qüestionari. Les dades recopilades ajudaran a entendre millor els mecanismes de resistència al burnout i contribuiran a millorar les accions de promoció de la salut.

Aquesta difusió forma part de les activitats impulsades pel COIB durant la Setmana de la Salut Mental, en el marc de la qual es vol sensibilitzar i promoure accions que afavoreixin la salut mental dels professionals de la salut.

Accés al qüestionari