Quatre estudiants de quart d’Infermeria de la Universitat de Barcelona (UB) duen a terme el seu Treball de Final de Grau (TFG) amb una intervenció comunitària en un institut d’Esplugues de Llobregat, amb el suport de l’EAP Can Vidalet i a través del Programa Salut i Escola

Una intervenció comunitària amb estudiants d’infermeria vol conscienciar els adolescents sobre la covid-19

En el marc del programa Salut i Escola, estudiants d’infermeria de la Universitat de Barcelona (UB) que estan realitzant el seu Treball de Final de Grau (TFG) imparteixen sessions setmanals, presencials i online, a l’Institut Joanot Martorell d’Esplugues de Llobregat, amb informació i recursos sobre les mesures de protecció de la covid-19 tenint en compte les característiques dels adolescents. L’objectiu és conscienciar-los de la importància de reduir el nombre de contagis i que ells i elles puguin contribuir a difondre la informació entre els seus companys i les seves famílies.

La idea d’aquesta intervenció comunitària, explica Alba Roselló, tutora del TFG dels alumnes i infermera de l’EAP Can Vidalet, sorgeix de la detecció de l’alta transmissió del virus al municipi del Baix Llobregat i de la necessitat de conscienciar els més joves sobre la importància de frenar els contagis. “A la primera i la segona onada Esplugues va ser dels municipis més castigats i va augmentar moltíssim el contagi,” afirma Roselló, així que van escollir un dels instituts del municipi, que és un centre d’alta complexitat “on els determinants socials de la salut que els implicaven eren més rellevants.”

Un aprenentatge i un servei a la comunitat


Alejandra Romera, Lidia Gutiérrez, Ivan Escacena i Marina Peláez, són els quatre estudiants de la UB que realitzen el seu Treball de Final de Grau (TGF) en la modalitat d’Aprenentatge Servei (ApS), que es basa en l’experiència i que permet combinar processos d'aprenentatge i de servei a una comunitat. “Mentre ells estan aprenent, la població d’Esplugues rep aquest servei,” explica Roselló.

Una intervenció comunitària amb estudiants d’infermeria vol conscienciar els adolescents sobre la covid-19

Per a la infermera i docent, aquesta modalitat educativa, que es va paralitzar amb l’arribada de la covid-19, es pot relacionar amb la idea de salut comunitària que s’impulsa des de l’atenció primària. “Amb la professora de la UB Victoria Morín vam voler impulsar aquest projecte d’ApS i aprofitant la meva posició tant a la universitat com en l’assistència al CAP Can Vidalet, on havíem de reprendre el programa Salut i Escola després del confinament, vaig proposar de fer-ho amb la intervenció d’estudiants universitaris sobre la covid-19.”

Els resultats són molt satisfactoris. “Ens està agradant molt aquest projecte. És molt gratificant no només fer la recerca sinó poder ajudar els adolescents, de qui no ens sentim tan lluny,” afirma Marina Peláez, una de les estudiants d’infermeria que participen al projecte. Durant la intervenció, reben el suport de les dues docents i de la Carme Pallares, una altra infermera l’EAP Can Vidalet. A més de tutoritzar el TFG com a docent de la UB, Roselló explica que “com a infermera del centre, ofereixo l’espai per realitzar el servei a la comunitat i els orientem sobre les característiques d’aquesta comunitat.”

“La resposta dels alumnes de l’institut ens ha sorprès,” afirma Peláez. “Esperàvem que no ens fessin cas, però està anant molt bé. Pregunten molt sobre les vacunes, on hi ha bastant desconeixement, i la gestió emocional està generant molt d’interès. Molts s’han sentit angoixats,” afegeix l’estudiant. “M’ha sorprès que molts s’hagin contagiat de covid o hagin perdut algun familiar i que en general tenien ganes d’obrir-se i parlar de les seves emocions.” En el projecte comunitari es fa especial èmfasi a la salut mental i a la gestió emocional de la pandèmia, una necessitat que la tutora i infermera de l’EAP Can Vidalet explica que ja van detectar a la consulta. “Molts adolescents pateixen de problemes de salut mental com angoixa i aïllament social i no ho estan vivint bé”, explica, i es tenen en compte l’activitat física o el mindfulness per treballar la salut mental. També afegeix que és important adaptar el contingut de les sessions als joves. “Sabem que hi ha un moment en l’adolescència que necessiten els seus iguals, i per tant, cal adaptar el missatge a la vivència de ser adolescent,” diu.

Preparats per fer front a la pandèmia


Els alumnes de l’institut estan molt satisfets amb la iniciativa, així ho indiquen les enquestes de satisfacció, i l’Ajuntament ja ha demanat a les impulsores d’estendre-ho a més centres del municipi. La limitació d’aquests estudiants d’infermeria, no ho farà possible, ja que coincideix amb el seu últim període de pràctiques de carrera per tal que aquest estiu ja siguin infermeres i infermers.

La Marina i els seus companys afirmen sentir-se preparats per ajudar en la pandèmia després d’un any on tampoc ho han tingut fàcil com a estudiants. “Tenim moltes ganes d’ajudar, però ho hem viscut malament”, afirma l’estudiant. “Durant la primera onada ens van fer fora de les pràctiques. Vam estar dos mesos on no ens deixaven fer res, ni de manera voluntària, ni podíem fer classes,” diu. “Hem perdut oportunitats de fer pràctiques i a la universitat també hem hagut de deixar la presencialitat. És dur per a tothom però especialment per a la nostra carrera.”

Fotografies: Alba Roselló