17 d’agost de 2023

La degana del Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya, ponent a la 55a Universitat Catalana d'Estiu, insta a emprendre accions "per retenir el talent i fer de Catalunya un país atractiu per a les infermeres".

El Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) ha manifestat, un cop més, la necessitat d'un canvi de paradigma de l'atenció en salut i ha demanat "la voluntat de canvi i el compromís dels governs i la societat" per tirar endavant un nou model. Així ho ha explicat avui la seva degana i directora de l'Àrea de Coneixement del COIB, la Dra. Glòria Jodar, en el marc de la 55a Universitat d'Estiu de Catalunya (UCE), qui ha assegurat que hi ha evidència que "la intervenció de les infermeres és una garantia per a tots els sistemes de salut" i ha encoratjat el govern a "invertir en infermeres" perquè "a Catalunya, en falten més de 17.000 per assolir la mitjana europea" i assegurar una atenció de qualitat a la ciutadania.

La ponència de la responsable del CCIIC en el Campus de Salut de l'UCE –que coordina el Dr. Jordi Craven-Batlle i enguany aprofundeix en l'atenció al malalt– ha dut per títol "El Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya en un país que té cura de les persones" i s'ha centrat en el compromís i defensa que fa el CCIIC dels drets en salut de la ciutadania i les seves propostes per transformar el sistema de salut.

L'exposició de la Dra. Glòria Jodar s'ha iniciat amb la projecció del curtmetratge "Infermeres, origen i professió", una coproducció del CCIIC i els quatre col·legis catalans (COIB, COIGI, COILL i CODITA) de 2021, que ha donat pas a una breu introducció per aproximar les funcions i àmbits d'actuació del Consell als assistents, destacant-ne les línies de treball adreçades a l'ordenació i autoregulació de la professió, la interlocució efectiva i les accions de visibilització.

La segona part de la intervenció, amb una anàlisi detallada de la situació actual, ha posat l'accent en la insuficiència de les dotacions infermeres actuals. "Amb una ràtio de 653 infermeres per cada 100.000 habitants, Catalunya roman encara molt lluny de les 827 professionals que assenyala la mitjana europea o, encara més, de les 911 que estima l'OMS. Una situació es veurà greument afectada amb la jubilació massiva d'infermeres que es preveu en els pròxims cinc anys".

Ara bé, lluny de caure en el desànim per la delicada conjuntura, la degana Jodar ha dut la confiança a la UCE amb un acurat full de ruta que "ha de millorar la situació de les infermeres i de la ciutadania". Des del compromís i lideratge en la Gestió de Serveis, enfocats a la cura i centrats en la persona que estan desplegant les infermeres catalanes; a propostes concretes per a la millora de les condicions de l'entorn laboral i professional de les infermeres mateixes. També el reiteradament reivindicat reconeixement de les especialitats infermeres i els avenços en el consens per a la regulació de les Infermeres de pràctica (IPA); o la nova visió de la Gestió de la Demanda (GID), des de les cures integrades i liderada per les infermeres, han estat altres dels temes tractats.

Jodar, que ha demanat a l'auditori "un moment de reflexió plegats del què significa 'tenir cura' per prendre consciència de quin model volem com a país", ha instat que es duguin a terme les accions "per retenir el talent i fer de Catalunya un país atractiu per a les infermeres; perquè, com a degana d'una corporació de dret públic –però, també com a ciutadana i usuària del sistema de salut públic– jo també vull garanties que s'utilitzen tots els recursos a l'abast. Sense excuses, sense escatimar esforços"

Programa UCE Salut 2023

L'UCE ha estat organitzada per la Fundació Universitat Catalana d'Estiu i se celebra entre els dies 17 i 23 d'agost, a la localitat de Prada de Conflent. El programa del Campus de la Salut que es desenvolupa durant les dues primeres jornades, s'ha iniciat avui amb la ponència "El metge bo i el bon metge" del Dr. Miquel Vilardell, prèvia a la intervenció de la degana. Tot seguit, ha intervingut el Dr. Manel Balcells, conseller de Salut, que ha abordat els "Reptes del sistema sanitari postpandèmia a la Unió Europea".

El programa continuarà demà, 18 d'agost, amb una doble ponència en línia, dels doctors Enric Álvarez (metge psiquiatre) i Josep Maria Forcada (metge i sacerdot), que aportaran diferents visions sobre "La maldat en l’ésser humà". L'última de les exposicions anirà a càrrec dels doctors Alfons Modolell i Teresa Checa i tractarà sobre "Estil de vida i càncer de mama".

Més informació: https://www.uce.cat/UCE2023_csalut.html

Fotos © Rosa Bayot (COIB)