8 de setembre de 2023

La Jornada d'Infermeres Cooperants destaca les accions realitzades pel col·lectiu en el moment que comença la guerra d’Ucraïna.

Ucraïna agraeix la solidaritat de les Infermeres de Barcelona en un emotiu homenatge durant la jornada de cooperació del COIB

Els cònsols d'Ucraïna a Barcelona, Oleksandr Dzoma i Vitalii Tsymbaliuk, van traslladar ahir a la tarda l'agraïment d'Ucraïna a les Infermeres de Barcelona per les diferents accions que ha organitzat el Col·legi Oficial d'Infermeres i infermers de Barcelona (COIB) en suport a la població d'aquest país. Oleksandr Dzoma i Vitalii Tsymbaliuk van participar en la Jornada Infermeres Cooperants en Conflictes i Emergències que va inaugurar la presidenta de l'entitat la Dra. Paola Galbany. La jornada va comptar amb un acte d'homenatge a totes les infermeres que van participa en diferents accions de cooperació amb el poble d'aquesta república eslava.

L'acte es va convocar en el marc de la celebració del Dia Internacional del Cooperant, que és avui, divendres 8 de setembre.

Sota el títol "ADN 100% Infermer, l'Experiència Ucraïnesa" la infermera Meritxell Cascán, tècnica de l'Àrea de Cooperació del COIB, va recordar als assistents les prop de 250 col·legiades i col·legiats que van respondre a la crida de voluntariat que va fer el COIB en començar la guerra. Així com a les infermeres ucraïneses residents a Barcelona que van fer d'intèrprets dels primers refugiats que van arribar al recinte firal de Montjuïc. Les nou infermeres que van col·laborar amb la repatriació de ferits de guerra junt amb la Fundació del Convent de Santa Clara que lidera sor Lucia Caram; i l'infermer que va participar en el comboi dels Voluntaris de Fundació 'la Caixa' que va portar ambulàncies des de Catalunya fins a Ucraïna. O les desenes d'infermeres de diferents centres sanitaris que juntament amb Bombers i altres col·lectius estan recollint i enviant material al poble ucraïnès des de l'inici de la guerra.

Amb l'infermer i responsable de Projectes del COIB; Marc Fortes Bordas, com a moderador, la jornada va començar a l'Auditori de l'entitat de l'Espai Pujades 350, amb les infermeres de Barcelona, Beatriz Moreiras Abril, Maria Carmen Aranda Martínez, i Zahida Jiménez Prados, cooperants en diferents zones de conflicte o emergències d'Àfrica, Grècia o Equador, entre altres punts. Beatriz, connectada per videotrucada, ha expressat que ser cooperant és “portar el valor infermer de justícia social a la seva màxima expressió”. “La cooperació internacional és un repte d’immersió cultural i adaptació de les cures infermeres, a la vegada que enriquidora a nivell professional i personal”, ha destacat Jiménez, vicepresidenta de la Asociación Internacional de Sanitarios en España (AISE). Per un altre costat, Mª Carmen Aranda, fundadora de la Fundació Ajudem, Ayudamos, Help, ha destacat que per ella “ser cooperant ha significat prendre consciència d’altres realitats i cultures, així com poder col·laborar en projectes en els que aportar la meva experiència professional”.

La segona taula rodona va iniciar una conversa entre Sor Lucia Caram Padilla, religiosa dominica i activista social, i el músic Alguer Miquel Bo. Sor Lucia Caram identifica el cooperant com a “un artesà de la fraternitat que s’implica i viu la compassió”. Durant la taula rodona va explicar el trasllat que es va fer de malalts de la Guerra d'Ucraïna amb infermeres voluntàries de Barcelona mentre que el cantant Alguer Miquel va conversar sobre els diferents projectes que l'ONG Casa Terra desenvolupa a diferents punts del planeta, fent especial èmfasi en el paper de les infermeres. En aquest sentit, va expressar que “vivim en un temps de canvis i emergència climàtica, és corresponsabilitat de totes treballar en la justícia global”.

La jornada va acabar després del tancament de l’acte per part de la infermera Meritxell Cascán, que espera poder repetir una jornada que afirma "ha aconseguit arribar a les persones".

Reviu els millors moments aquí