11 de juliol de 2023

La presidenta de l'ACITSL i membre de la Vocalia d’Infermeria del treball i salut laboral del COIB, entrevistada en nom del Consell d'Infermeres per La Xarxa, demana que les infermeres notifiquin totes les agressions als serveis de prevenció de riscos laborals dels seus centres de treball.

Belén Serrano: "Les agressions a les infermeres no s'han de veure normals, s'han de notificar"

El 2022 es van denunciar un total de 2.580 agressions a infermeres, de les quals 18 corresponen a professionals catalanes, segons les dades de l'Observatori d'Agressions del Consell General d'Infermeria, fet que suposa un increment de més de 58,38% respecte del 2021, quan es van registrar 1.629 incidents.

El 2022, a Catalunya, es van notificar només 18 de les 2.580 agressions a infermeres registrades a Espanya, segons les dades de l'Observatori d'Agressions del Consell General d'Infermeria (CGE). En números globals, l'increment estatal és de més del 58,38% respecte al 2021, quan es van registrar 1.629 incidents.

Per comunitats autònomes, Andalusia és la que ha registrat un nombre més gran d'aquests successos (728), seguida de Castella i Lleó (317), el País Basc (315), les Balears (268) i Galícia (188). Per contra, les regions que han notificat menys agressions són Melilla (0), Extremadura (1), Ceuta (3), Cantàbria (8) i Canàries (11), seguida de Catalunya.

Fonts del CGE adverteixen que "aquestes dades no reflecteixen el total de les agressions reals" i parlen d'infranotificació, especialment quan les agressions es refereixen a insults i amenaces.

La mateixa Belén Serrano, presidenta de l'Associació Catalana d'Infermeria del Treball i Salut Laboral (ACITSL) i membre de la vocalia d'Infermeria del treball i salut laboral del COIB, entrevistada en nom del Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) a l'informatiu de La Xarxa del passat 7 de juliol; apel·lava a la necessitat de denunciar qualsevol incident, ja que "és molt important que als serveis de prevenció de riscos laborals, ens arribin aquestes notificacions", perquè "són coses que no s'han de veure normals".

Una petició, a la qual s'uneixen Consell i col·legis d'infermeres que posen a disposició de les col·legiades els seus serveis enfront de les agressions i recorden que, des del maig de 2022, Catalunya disposa de l'Observatori per a situacions de violència en l'àmbit sanitari i del Registre de Casos de Violència als Professionals del sistema de salut, adscrits a la Direcció General de Professionals de la Salut del Departament de Salut.