6 de setembre de 2024

Adhesió del CCIIC i els quatre col·legis professionals d'infermeres de Catalunya –COIB, COIGI, COILL i CODITA– al manifest i petició 'STOP Llibertat de les Afganeses', impulsat pel CritVirtual per a la derogació de la Llei del silenci de l'Emirat Islàmic "amb la voluntat que s’hi pugui adherir el màxim de persones possibles i aconseguir arribar a les 100.000 adhesions  i poder treballar després en una segona fase que faci arribar aquesta situació a les institucions europees".

"Silenciar la veu de les dones afganeses és silenciar la salut de tot un poble"

Totes les persones i entitats que ho desitgin signar la petició a través de la plataforma www.Change.org.

"Silenciar la veu de les dones afganeses és una violació dels seus drets i llibertats". Així de contundents s'han posicionat les infermeres catalanes respecte de "l'enèsim disbarat" que prohibeix el so de la veu femenina en públic, a l'Afganistan.

Una mesura amb què l'Emirat Islàmic rebla la clau en el seu assetjament constant i creixent a les dones i nenes i que, en opinió del Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) i els quatre col·legis professionals territorials (COIB, COIGI, COILL i CODITA), "tindrà conseqüències terribles perquè silenciar les dones és, també, silenciar la salut de tot el poble afganès".

Apel·len les infermeres, en primera instància, a la importància de "preservar la salut de les dones com a dret individual i sobre el qual han de tenir la llibertat per a prendre les decisions sobre la seva pròpia salut i expressar-les on i davant de qui considerin". A més, en segon lloc, el CCIIC posa en valor el coneixement i rol hegemònics de les dones en la provisió de les cures de salut a la població. "Històricament, les dones s'han cuidat de la família i han estat les portaveus, gestores i defensores de la salut dels membres que, per edat o per malaltia, són dependents: els infants, les persones grans… La salut de totes aquestes persones té un vincle directe, entre altres, amb la capacitat de comunicació de les dones que hi tenen cura. Una comunicació que implica 'parlar i ser escoltada' i que no pot quedar restringida a l'àmbit privat o familiar. Cap de les nostres polítiques de salut hauria estat possible sense l'aportació i expressió, pública i en llibertat, de les dones", ha manifestat la Dra. Glòria Jodar, degana del CCIIC.

És per això que el Consell i els col·legis d'infermeres s'han adherit a la petició 'STOP Llibertat de les Afganeses', promoguda per la plataforma CritVirtual pels drets de les dones afganeses "amb la voluntat que s’hi pugui adherir el màxim de persones possibles i aconseguir arribar a les 100.000 adhesions  i poder treballar després en una segona fase que faci arribar aquesta situació a les institucions europees".

La petició va acompanyada d'un manifest contra l'anomenada 'Llei del Silenci' del Ministeri per a la Propagació de la Virtut i la Prevenció del Vici de l'Afganistan i que relata les successives prohibicions i vulneració dels drets de les dones des de la instauració del règim talibà, ara fa tres anys. S'hi poden adherir totes les persones i entitats que ho desitgin, formalitzant la signatura a través de la plataforma www.Change. org.

'STOP Llibertat de les Afganeses'
Signa la petició!

CritVirtual - https://critvirtual.com/

MANIFEST DE CRITVIRTUAL

HAN APAGAT LA SEVA VEU/LES ESBORREN...

Demanem la derogació de les lleis contra els drets i la llibertat de les dones afganeses.

El dia 22 d’agost del 2024, els talibans han aprovat la nova Llei per a la Propagació de la Virtut i la Prevenció del Vici que consolida i amplia l'aplicació de la seva interpretació de la llei islàmica i que inclou, entre d’altres, la prohibició de la veu femenina en públic.

En només tres anys des de la restauració del règim talibà, amb aquesta nova llei, ja no queda cap dret a les dones afganeses. Condemnades a sobreviure com objecte de vulneració sistèmica per part d’uns malànima que les volen paridores i esclaves.

Les han silenciat. Les estan reduint, esborrant. Asfixiant.

En només tres anys els hi han pres:

*El dret a l’educació amb 9 anys (ni secundària, ni universitat) (agost 2021).

*El dret a una infància sense abusos (forçades a casar-se i tenir fills des dels 9 anys, encara nenes) (agost 2021).

*El dret a la llibertat d’expressió (excloses de la vida pública) (agost 2021).

*El dret a la llibertat de reunió i d’associació (abril 2023).

*El dret a escollir la seva parella (agost 2021).

*El dret al treball (només poden sobreviure sota un home) (desembre 2022).

*El dret a la llibertat de moviment (sortir vigilades per un home, inclús al supermercat, prohibit agafar l’autobús si hi va un home) (agost 2021).

*El dret a escollir la seva aparença (burka i sense talons). (maig 2022)

*El dret a ser ateses per un bon metge si és home (agost 2021)

*El dret als espais de socialització i benestar de les dones (han tancat perruqueries, centres de cura o benestar, únics espais segurs que els hi quedaven, prohibit fer cap esport i entrar a centres esportius) (jul 2023)

A casa tampoc són lliures: vidres tintats amagant-les i prohibit sortir al balcó

Ara la “Llei del Silenci” els ha tret el dret a fer sentir la seva veu (agost 2024) a qualsevol espai públic, obligades a xiuxiuejar perquè ningú les pugui sentir.

Ja no les podíem veure. Ara tampoc les podem sentir.

Les devasten impunement, les eliminen de la societat i la comunitat internacional no fa res.

Les hem abandonat.

Però la comunitat internacional som tu i jo. Lluitem per revertir-ho! Siguem la veu que els han pres.

+Per la derogació de la “Llei del Silenci”!

+Per la derogació de les lleis i decrets precedents contra els drets de les dones.

+Per a que els organismes internacionals actuïn i les afganeses recuperin les seves vides

Foto © © UN Women/Sayed Habib Bidell
Una mare afganesa sosté la seva filla als braços, mirant la llum des de darrere de la finestra enfosquida.