5 de setembre de 2024

La ràtio mitjana europea és de 8,8 professionals per cada 1.000 habitants. Espanya, amb 6,16 infermeres (Catalunya 6,2) se situa a la cua dels estats membres, ocupant la posició 22 dels 27.

El Consell d’Infermeres demana celeritat i que Catalunya sigui proactiva amb l’estratègia EU4Health per retenir les infermeres a Europa

La Comissió Europea i l’OMS acorden invertir 1.3 M€ per retenir les infermeres als sistemes sanitaris europeus. L’escassetat estructural que pateixen els estats membres propicia un pla d’acció per fer la professió més atractiva per a les infermeres que “són la columna vertebral dels sistemes de salut”.

La Comissió Europea (CE) i l'Oficina Regional per a Europa de l'Organització Mundial de la Salut (WHO Europe) alinearan estratègies per retenir les infermeres als sistemes de salut dels estats membres i fer més atractiva la professió. Així ho anunciava aquest dilluns 2 de setembre la comissionada de Salut i Seguretat Alimentària de la CE, Stella Kyriakides, que no ha ocultat la preocupació de la Comissió "pels greus problemes de personal sanitari" a Europa i la necessitat urgent de "millorar la resiliència dels sistemes de salut" de tots els països.

L'acord contempla una dotació d'1,3 milions d'euros per al programa EU4Health que executarà accions a tots els estats membres de la UE, durant un període de 36 mesos, amb especial atenció als països amb escassetat important d'infermeres.

La notícia ha tingut bona acollida per part del Consell i els col·legis professionals d'infermeres catalans que consideren que la situació "és insostenible" i reclamen la incorporació d'almenys 17.000 infermeres per aproximar-se a la ràtio mitjana europea que és de 8,8 professionals per cada 1.000 habitants.

Amb una ràtio de 6,16, el dia d'avui, Espanya se situa a la cua dels estats membres ocupant la posició 22 dels 27. Idèntica situació al territori català amb 6,2 professionals per cada miler d'habitants. Només Polònia (5,64), Romania (4,32), Xipre (4,04), Eslovènia (3,78) i Bulgària (3,34) tenen ràtios més deficitàries. Ara bé, a l'altre extrem de la taula la desigualtat territorial és evident amb ràtios de rècord com les de Noruega (21,68), Àustria (19,15), Islàndia (17,25) i Finlàndia (13,58).

Kyriakides, que ha volgut emfatitzar la importància que tenen les infermeres que "són la columna vertebral dels sistemes de salut", ha explicat que les accions es desenvoluparan en cooperació amb els governs, les organitzacions d'infermeres i els interlocutors socials dels diferents països "per adaptar la intervenció a les necessitats específiques als nivells nacional i subnacional".

L'oferta de poder participar des de l'àmbit local llançada per la comissionada a les organitzacions infermeres ha estat recollida pel Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) que considera que "cal actuar amb celeritat i que Catalunya sigui proactiva amb l'estratègia de retenció d'infermeres a Europa. Manquen infermeres i la situació s'agreujarà en 2-3 anys amb les jubilacions massives. Les condicions professionals i laborals tampoc ens estan afavorint i estan perjudicant les infermeres, un col·lectiu poc reconegut i infraretribuït. Si tenim una oportunitat per millorar la professió i, per tant, el nostre sistema de salut, l'hem d'aprofitar", ha afirmat la Dra. Glòria Jodar, degana del CCIIC, que ha posat les corporacions professionals a disposició del Departament de Salut per treballar braç a braç.

La iniciativa europea inclou la creació de plans d'acció de contractació, programes de mentoria per atraure una nova generació d'infermeres, la redacció d'avaluacions d'impacte de la força de treball infermera per entendre els problemes que hi ha darrere d'aquestes mancances estructurals, estratègies per millorar la salut i el benestar de les infermeres i la implementació d'oportunitats i accions de formació per garantir que la força de treball sanitària pugui assolir els objectius i els beneficis de la transformació digital.