17 de maig de 2024

La FCVS impulsa la trobada el 24 i 25 de maig a Barcelona per facilitar suport, continguts i eines que siguin útils a entitats i centres de salut a l’hora d’atendre els efectes de la soledat no volguda.

La XIX Jornada Catalana de Voluntariat i Salut se centra en la soledat no desitjada

La soledat no desitjada està considerada una pandèmia del segle XXI. És per això que la XIX Jornada Catalana de Voluntariat i Salut, organitzada per la Federació Catalana de Voluntariat Social (FCVS) i que es farà a Barcelona el 24 i 25 de maig, es dedica a la soledat. Amb el títol, ‘Cures connectades. Voluntariat contra la soledat’, al llarg dels dos dies hi haurà activitats i tallers perquè entitats de voluntariat i centres de salut trobin suport, continguts i eines per pal·liar-ne els efectes en els persones que atenen.

La Jornada Catalana de Voluntariat i Salut arriba a finals de maig -s’avança en el calendari, perquè tradicionalment es celebrava a l’octubre- i aquest any es fa a la seu del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB). “Ens proposem donar les eines necessàries perquè els equips de voluntariat de les organitzacions posin cada cop més atenció en les situacions de soledat no volguda, en siguin conscients i estiguin preparats per atendre-les”, explica la tècnica de l’àrea de Salut i Comunitat de la FCVS, Aurora Lonetto.

Objectius de la Jornada

La Jornada es construeix amb l’objectiu que la soledat no desitjada deixi de considerar-se un aspecte a treballar només per part de les organitzacions que hi estan especialitzades i sigui un eix d’actuació transversal de les entitats socials i els centres de salut. El programa ofereix eines i estratègies perquè tant les persones voluntàries i les responsables de voluntariat, com els equips professionals de salut i l’alumnat universitari hi trobin recursos útils per millorar la seva tasca diària en l’atenció a les persones que es troben soles.

Com ja és habitual, hi haurà moments per compartir recursos i bones pràctiques, en aquest cas, sobre la soledat no desitjada, i també s’hi recolliran estratègies per sensibilitzar sobre aquesta qüestió les entitats socials i els centres de salut. La soledat no volguda és una realitat que preocupa molt els últims anys i afecta persones de totes les edats.

Divendres 24 de maig

Els actes programats pel 24 de maig se celebraran presencialment al Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (carrer de Pujades, 350, a Barcelona).

La Jornada s’obrirà amb la inauguració i la conferència ‘Intervenció comunitària i voluntariat. Unes claus per fer front a la soledat no desitjada’, a càrrec de la consultora i investigadora social Elisa Sala. Sala mostrarà com el voluntariat té molt a dir en la transició cap a comunitats més humanes, participatives i inclusives que afavoreixin la connectivitat i les relacions socials.

Després d’una pausa cafè, hi haurà la taula d’experiències ‘Soledat no desitjada, eixos de desigualtat i impacte en la salut. Quin pot ser el rol del voluntariat?’ que recollirà diferents iniciatives que atenen situacions de soledat no volguda. La taula comptarà amb relats del Programa Radars, de l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona; del Club Social El Badiu, de l’Associació Salut Mental Barcelonès Nord; del programa ‘Cap persona gran amb càncer ni vulnerable ni sola’, de l’Associació contra el càncer a Barcelona, i de l’Associació Proyecto Alpha.

L’activitat ‘La soledat no desitjada durant el nostre cicle de vida’, una dinàmica que dibuixarà la biografia de la soledat no volguda de les persones assistents a la Jornada, i un acte de cloenda complementaran el matí de divendres.

A la tarda, es podrà participar en un dels dos tallers programats: ‘Per un voluntariat de l’estar. Com acompanyem a persones que no poden comunicar-se verbalment?, amb Sara Pons, o bé ‘La soledat no desitjada de les persones amb discapacitat física i orgànica. Eines pràctiques pel voluntariat’, conduït per l’entitat ECOM.

La Jornada estarà conduïda per la periodista Marta Ballesta. Tots els actes de divendres, tret dels tallers, estaran subtitulats en directe i també es podran seguir a distància via Zoom. L’aforament per seguir-los de forma presencial és limitat i cal fer la inscripció. Trobareu tota la informació en el programa.

Dissabte 25 de maig

El segon dia de la Jornada, que és dissabte, hi haurà un taller en format virtual. Titulat ‘Noves (i no tant noves) tecnologies per a nous voluntariats en salut’, anirà a càrrec de l’Àrea de Salut i Comunitat de la FCVS. L’objectiu serà crear de forma col·laborativa entre totes les participants un mapa d’estratègies de voluntariat contra la soledat no desitjada causada sobretot per escletxes digitals i altres barreres.

A qui s’adreça

La Jornada s’adreça a persones voluntàries, personal tècnic d’entitats, personal d’infermeria, altres professionals de l’àmbit de la salut, alumnat i professorat universitari i persones i organitzacions interessades en la temàtica.

Inscripcions

L’assistència a la Jornada és gratuïta, però per motius d’aforament cal inscriure-s’hi prèviament a través del formulari en línia.

La informació de la Jornada es pot seguir a través de la web voluntaris.cat i de les xarxes socials amb l’etiqueta #VolSalut24.