El desenvolupament d'especialistes en infermeria familiar i comunitària una prioritat en el context de la crisi
24 de maig de2012
Si el sistema sanitari comptés amb més infermeres especialistes en infermeria familiar, la salut de la comunitat milloraria, l'ús dels serveis es racionalitzaria i es reduiria la despesa sense que l'atenció a l'usuari es veiés afectada. Així ho ha explicat la vicepresidenta del Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) al Congrés de l'Associació Espanyola d'Infermeria Comunitària (AEC) celebrat a Barcelona.
“A Espanya encara hem de confirmar si realment entenem l'atenció primària com el centre del sistema sanitari”. Així va començar la seva presentació Glòria Jodar el passat 17 de maig, davant de les prop de dues-centes infermeres que assistiren a la seva presentació sobre infermeria especialista en salut familiar i comunitària.
D'aquesta manera, Jodar va voler explicar el punt decisiu en que es troben tant el futur del sistema sanitari com l'especialitat infermera d'infermeria familiar i comunitària. Segons la vicepresidenta del COIB apostar per la figura d'una infermera especialista en l'atenció a la salut de famílies i col·lectius és essencial per fer del sistema de salut una estructura menys costosa i més eficient.
El context de crisi econòmica fa encara més urgent aquesta aposta per les infermeres especialistes en infermeria comunitària. En un escenari amb escassetat de recursos, apostar per la promoció dels hàbits saludables i pel monitoratge constant de la salut de la comunitat és, segons Jodar, “la clau de volta” per descarregar les parts més costoses i pressionades del servei, sense reduir-ne la qualitat assistencial.
“Tenim evidència científica provada de que si el sistema de salut d'un país se sustenta en la solidesa de l'atenció primària, la salut de la població millora, es redueixen les desigualtats en salut i es poden optimitzar els recursos” va assegurar.
Els països europeus ja han apostat decididament per aquest tipus d'organització. Mentre la ratio d'infermeres per cada 1.000 habitants a la resta de la Unió és de 8,4, a Espanya la xifra no arriba al 5.
Decidir-se per la centralitat de l'assistència primària, dotant-la del nombre suficient de professionals qualificats és una decisió aplaçada a Espanya que segons Jodar no pot esperar més, però no només es tracta de formar i contractar infermeres especialistes. Segons la vicepresidenta del COIB, les infermeres s'han incorporar activament en la presa de decisions i en la organització del sistema de salut.
“Els professionals hem de crear noves estructures organitzatives des de les necessitats que torbem a la base del sistema, cal empoderar la infermera” va assegurar.
Es tracta doncs també d'empoderar les infermeres, una estratègia que també va defensar el president del COIB en la cerimònia inaugural del congrés. Segons Albert Tort, “les infermeres han carregat el pes derivat de les dures retallades aplicades pels governs català i de l'Estat. Han aconseguit que l’escassetat no repercuteixi en l'atenció als usuaris. És necessari reconèixer el seu lideratge en uns moments tan durs”.
El Congrés de l'Associació d'Infermeria Comunitària es va celebrar a Barcelona entre els dies 16 i 18 de maig i ha aplegat centenars d'infermeres especialistes de diferents països. L'edició d'enguany s'ha dedicat a reflexionar i fer propostes davant els principals reptes de l'especialitat en infermeria familiar i comunitària en matèria de competències professionals i demandes ciutadanes.