Incorporar la Infermera virtual a l’aula és oferir a l’alumne un recurs 2.0 que utilitzarà a la feina
14 d’agost de2012
Gisel Fontanet és infermera i educadora social. És adjunta a la Direcció de Programes del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) i dirigeix el projecte Infermera virtual (www.infermeravirtual.com), el portal de promoció i educació per a la salut del COIB.
Considera que les tecnologies de la informació i de la comunicació i Internet i la xarxa 2.0 són un canal de comunicació amb un gran potencial per a la promoció de l'autonomia i independència de la persona en el control i millora de la seva salut.
Com podem treballar amb Infermera virtual a dins de l’aula?
Com a espai de coneixement de salut des de la perspectiva infermera, obert i a disposició de tothom, la Infermera virtual és un important reforç, tant pel docent com per l’alumne, ja que complementa els continguts que s’imparteixen a l’aula i es pot vincular molt fàcilment amb totes les matèries que s’ofereixen en el grau.
Infermera virtual ja s’utilitza en la pràctica assistencial. Pot ajudar doncs als alumnes a vincular-se amb l’exercici professional?
Indubtablement. Incorporar Infermera virtual a l’aula i involucrar l’alumne en el seu ús suposa oferir un recurs 2.0 que l’estudiant, una vegada comenci la seva etapa professional, es trobarà en el seu entorn de treball. Per tant, és una oportunitat de passar de la teoria a la pràctica i d’avançar en un aprenentatge més contextualitzat i pràctic en l’ús de les TIC des de la pràctica infermera.
Hi ha alguna universitat que ja hagi introduït aquesta eina com a recurs docent?
Diverses facultats d’infermeria com les de la Universitat de Barcelona, de les Illes Balears o Blanquerna de la Universitat Ramon Llull ja l’han incorporat com a recurs per a alumnes i docents. El proper curs avançarem en propostes més concretes, incorporant la Infermera virtual en les guies docents dels plans d’estudi dels centres de la UB o oferint-la com a espai d’innovació i d’emprenedoria per a les pràctiques externes que realitzen alumnes de les escoles Gimbernat.
Fins ara quin ha estat el resultat?
L’experiència inicial, com a suport i font de coneixement infermer per als alumnes, ha estat molt positiva. Ara cal avançar en la formació per utilitzar l’eina com a recurs per utilitzar en l’exercici professional i en qualsevol dels àmbits d’actuació –assistencial, docència, investigació i gestió-. En el cas de la universitat, és important que l’eina estigui a disposició de totes les seves biblioteques, com, de fet, ja existeix amb la biblioteca digital de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron.