FacebookTwitterLinkedInGoogleEnviar...PinterestWhatsapp
8 de juliol de 2015
    Més d’un centenar d’infermeres van assistir a la Jornada pràctica d’eines de continuïtat assistencial en el Model d’Atenció Integrada, una iniciativa del COIB, el Pla Interdepartamental d’atenció i interacció social i sanitària (PIAISS) i TIC salut, per clarificar els  dubtes de les infermeres i infermers sobre les eines com la Història Clínica Compartida de Catalunya (HC3) o Infermera virtual.
     
    Durant més de quatre hores d’aquesta jornada, que és la primera que ha intentat aclarir el paper de les TIC en l’atenció infermera a Catalunya, les presentacions dels diferents experts del Departament de Salut i del COIB van deixar clares les principals potencialitats que presenta l’ús de TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) en l’atenció als usuaris.
     
    Com conèixer l’historial d’ingressos d’una persona que arriba desplaçada a una consulta d’infermeria que no és la seva habitual, com recomanar-li fonts contrastades d’informació a internet per a que s’informi sobre els seu estat o quins mecanismes existeixen per fer més propera la relació entre l’equip de referència i l’usuari, van ser alguns dels temes tractats a la jornada.
     
    En paraules de Montserrat Teixidor, degana del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, que va inaugurar la jornada junt amb Albert Tort, president del COIB, l’intercanvi d’opinions de la jornada es va centrar en saber com les TIC ens ajuden a “fer esforços intel·ligents per millorar l’atenció”.
     
    La jornada s’ha centrat, doncs, en entendre el potencial d’aquestes eines a través de tot el circuit d’atenció sanitària fent servir el relat del pas d’un usuari per les diferents parts del sistema de salut.
     
    El procés d’en Joan, un cas pràctic per entendre la funcionalitat de les eines
     
    El cas d’un home de 73 anys, vidu, amb diabetis i al·lèrgia a la penicil·lina i que viu en una masia a l’Alt Penedès va servir per il·lustrar com les TIC poden ajudar en el seu acompanyament i el del seu entorn en el pas pels diferents àmbits de l’assistència.
     
    En aquest context es va parlar de la utilitat d’eines com l’HC3, que és la història clínica compartida de Catalunya que agrupa el conjunt de documents amb les dades i informació rellevant sobre la situació i l'evolució d'un usuari, La Meva salut, que facilita al ciutadà la consulta de les seves dades personals de salut o Infermera virtual, que ofereix continguts contrastats i consells de salut. 
     
    Aquests instruments permeten que qualsevol infermera a l’atenció primària, al centre sociosanitari, a l’hospital o al SEM pugui identificar aspectes importants de la salut d’en Joan, tant si l’atén habitualment com si ho fa només una vegada i evitar duplicitats o accions innecessàries. 
     
    A més,  saber com orientar en la selecció de fonts d’informació de salut solvents permet apoderar el fill d’en Joan per prendre decisions o assumir determinades situacions, quan la situació de salut del seu pare es deteriora.
     
    En aquesta part central de la Jornada Carles Blay, Responsable operatiu Programa de prevenció i atenció a la cronicitat de Catalunya, i Paloma Amil, Referent Territorial del Programa Pacient Expert Catalunya®, van conduir les intervencions de diverses infermeres expertes per cada estació del procés d’en Joan.
     
    Així Laura Vila, Referent PDA Programa de prevenció i atenció a la cronicitat de Catalunya, va explicar com les TIC poden fer que si en Joan és identificat PCC o MACA puguin saber-ho tots aquells professionals de la salut que han d’atendre’l.
     
    Pilar Piñeiro, Adjunta a la Direcció de l’EAP Penedès rural, va explicar la informació que les infermeres poden trobar dintre de l’HC3 i com aquest tipus d’eines poden ajudar al treball en col·laboració entre els diferents professionals de la salut. Va defensar que els documents d’alta s’unifiquessin en un sola alta multidisciplinària.
     
    Marc Fortes, Coordinador Infermera virtual, va explicar quins criteris pot fer servir en Joan i el seu entorn familiar per destriar fonts d’informació fiables sobre salut a internet, mentre  Mª José Reyes, infermera de l’Hospital de Mollet, va mostrar quins recursos ofereix en aquest sentit el portal de promoció i educació per a la salut del COIB, Infermera virtual.
     
    Per la seva banda Mireia Gallès, Infermera CAP el Remei EBA Vic Sud, va explicar com el Canal Pacient permet agilitzar el contacte entre el Joan i els seus professionals de referència i Rosa Pérez, Coordinadora Técnica SEM, va explicar com les TIC aportarien recursos a l’atenció d’en Joan durant una emergència.
     
    Dubtes i un conflicte ètic
     
    Aquest relat va propiciar un bon nombre d’intervencions per part del públic que van servir per esvair dubtes sobre la manera com les infermeres poden accedir a dades sobre l’usuari que atenen mitjançant l’ús de TIC o dels conflictes ètics que segons quines situacions poden plantejar.
     
    Les intervencions van servir també per identificar els obstacles que les infermeres tenen per fer servir en la seva feina les eines TIC que el sistema posa al seu abast. Així es van parlar del cas de l’Hospital de la Vall d’Hebron a on, de les 35.000 altes d’infermeria registrades, a l’HC3, només apareixen publicades 122. També es van comentar casos d’hospitals on les infermeres directament no tenen accés a l’HC3.
     
    Per la seva banda Rosa Pérez, va alertar sobre el conflicte ètic que l’accés a determinada informació pot representar en el cas del SEM. Va recordar que tot i que disposar de la informació és positiu, els protocols s’han de seguir acuradament.
     
    Com exemple va posar el cas d’en Joan entrant en parada cardio-respiratòria. Tot i conèixer les seves voluntats anticipades, el SEM haurà d’estabilitzar-lo de totes maneres. Una situació que seria diferent si l’usuari no està en una situació de parada i ja esta identificat com a MACA, per exemple, pel seu equip d’atenció primària.
     
    L’adequat registre de les intervencions d’infermeria va interessar els assistents. Es va remarcar la importància de registrar degudament però també es va reivindicar que moltes infermeres a hospital tenen vedat l’accés a l’HC3 i que els diagnòstics infermers NANDA no hi apareixen.
     
    Oscar Solans, Responsable Funcional de l’HC3 de la Fundació Tic Salut, va explicar que aquestes són incidències en les quals el seu departament està treballant. Va comentar que els NANDA no són visibles per un problema tecnològic que es resoldrà en breu.
     
    Per la seva part Marc Fortes, coordinador del projecte d’Infermera virtual, va remarcar que no es pot perdre de vista que l’objectiu és ajudar a les persones. “Més que ensenyar a decidir, al que ens ajuden les TIC és a apoderar les persones a prendre decisions, cosa que no hem de confondre amb fer-los formacions” va dir.
     
    Millorar l’atenció
     
    En la jornada també es va insistir en el potencial que presenten les TIC per a que els professionals monitoritzin el seu exercici. Segons Albert Ledesma, Director del PIAISS va remarcar que ‘els dos elements clau en Tic i Salut són que la informació estigui a l’abast i que s’avaluï l’assistència”.
     
    D’altra banda es va insistir en la necessitat d’entendre que les dades de salut no són quelcom que s’hagi d’amagar. Com va apuntar Assumpció González Cap de Programa Pacient Expert Catalunya® i membre del Comitè Operatiu del PIAISS (Pla Interdepartamental d’Atenció i Interacció Social i Sanitària) va recordar que les dades “són del pacient” i que “s’ha de treballar no per les persones sinó amb les persones, que ha de poder accedir fàcilment a les seves dades de salut”.
     
    La Jornada pràctica d’eines de continuïtat assistencial en el Model d’Atenció Integrada, ha estat una iniciativa del COIB, el Pla Interdepartamental d’atenció i interacció social i sanitària (PIAISS) i TIC salut. És la primera jornada que es dedica a respondre dubtes i parlar del potencial de l’ús de les eines TIC que estan a l’abast de les infermeres a Catalunya.