La infermera a l’escola: un històrica aportació i reivindicació
30 d’abril de2015
Tot i que existeix un consens general en que el centre educatiu és el lloc on es manifesten més precoçment els problemes de salut, aquests darrers dies sembla pertinent recordar l’aportació que fan les infermeres en l’àmbit de la salut escolar.
Les infermeres orienten, guien i acompanyen les persones en tot el seu recorregut vital i ho fan proporcionant cures infermeres a la persona, la família i la comunitat. Els infants i els joves són objecte i subjecte d’atenció i intervenció de les infermeres. Les infermeres acompanyen l’infant i el jove, sa o malalt, en el seu procés de salut, i ho fan des d’un abordatge integral de les seves necessitats a través d’activitats de caràcter assistencial, de prevenció i promoció de la salut.
Des de la perspectiva de la professió infermera es proposa reiteradament no només resoldre problemes, sinó invertir en capacitar els joves per identificar els determinants de la seva salut i així poder millorar-la. Les infermeres ho fan des d’un enfocament centrat en la responsabilització de cada persona amb l’objectiu que adquireixi els coneixements, les actituds i els hàbits bàsics per a la promoció de la salut individual i col·lectiva. I posen a disposició recursos per fer-ho.
Un exemple. Gisel Fontanet, des d’Infermera virtual: L’hàbit de reposar i dormir és importantíssim per abordar l’obesitat i el sobrepès infantil i garantir el rendiment acadèmic dels infants i, per tant, aquest factor s’hauria de poder mesurar i realitzar-ne un seguiment. Hi ha nens i adolescents que no dormen les hores i suficients i això després pot ser una font de problemes.
L’adolescència és una etapa de canvis entre la vida infantil i adulta, en la que es consoliden valors, actituds i estils de vida, essencials per a la salut actual i futura. En aquesta situació es presenten situacions de risc no percebudes com a tal per la major part dels adolescents i que les infermeres poden millorar.
La utilització dels serveis de salut per part dels adolescents es caracteritza per una baixa freqüentació, un seguiment irregular dels seus problemes de salut i un abordatge que no acompleix les característiques d’integralitat necessàries. Cal que millorar en proximitat i cal la promoció d’un model comunitari i social, és a dir implicant els sistemes de salut, social i educatiu és essencial i les experiències d’intervenció infermera sota aquest enfocament, avalen aquesta afirmació. Les infermeres tenen plena responsabilitat i també potencial en el desenvolupament de l’educació i promoció de la salut a l’escola i reivindiquen històricament un abordatge intersectorial tant des del sector de la salut com des del sector educatiu, com del social.
Rebem de bon grat la voluntat expressada pel Conseller de Salut per reforçar el Programa Salut i Escola dels Departaments d’Ensenyament i de Salut. Però cal avaluar-lo, revisar-lo i dotar-lo d’infermeres i de recursos per a l’atenció primària suficients per tal que esdevingui efectiu. És a dir, recursos que facin possible millorar l’atenció a infants i adolescents i les seves famílies.