Internet i especialment les xarxes socials representen un trampolí professional que cada cop és més important. El cicle sobre l’exercici lliure de la infermeria ‘Emprenent per la salut’ ha dedicat l’última trobada del curs 2012-2013 a parlar de com fer servir Internet per millorar la projecció professional.
En aquest article us resumim els passos a seguir per treballar la reputació a la xarxa que es van tractar a la sessió del passat dia 6 de juny.
Tenir un bon pla
La primera passa per aconseguir protagonisme a la xarxa com a professionals és saber cap a on es vol anar. Determinar l’àrea d’expertesa i l’especialitat concreta en la qual volem ser coneguts és essencial per a poder gaudir d’una xarxa de contactes actualitzada i dinàmica que ens doni resposta a les nostres necessitats i ens brindi oportunitats per al desenvolupament professional.
Conèixer i seleccionar les xarxes socials
Tot a Internet té un repositori adequat. Un cop sabem per on començar, la tasca està en identificar a quins espais de la web 2.0 podem trobar-ho. Cal que dominem els recursos que les xarxes socials, ja sigui Facebook, Youtube o altres més específiques com Ippok o Linkedin, posen al nostre abast per descobrir les novetats d’allò que ens interessa i donar a conèixer les nostres aportacions.
Ser curosos
Les xarxes socials van començar com un joc entre amics al qual finalment s’hi ha sumat pràcticament tot el nostre entorn. És necessari ser conscients de qui ens pot estar mirant quan pengem alguna imatge o compartim un comentari o opinió. Un contacte professional pot estar rebent aquell missatge que nosaltres adrecem al nostre entorn familiar o als amics. És el resultat del que els experts han anomenat el pas de la intimitat a l’extimitat. Un nou entorn on els aspectes tradicionalment íntims passen a ser de domini públic.
Algunes xarxes socials com Facebook permeten agrupar els contactes i determinar quins continguts nostres poden veure i quins no. És molt recomanable tenir un bon control sobre l’accés a la nostra informació, però no podem oblidar que mantenir secrets en un entorn d’extimitat és molt difícil i que res no causarà més recel a un contacte professional que veure que al nostre perfil de Facebook només hi apareixen referències professionals.
Ser generosos
Moltes vegades ens costa dir a algú que allò que fa o allò que diu ens agrada. Potser és per vergonya o per manca d’hàbit, però a la web social és imprescindible. Hem de localitzar a les persones o institucions que es troben en la nostra línia professional i entre elles identificar aquelles que aporten continguts que són del nostre interès. En aquests casos seguir-los, dir que allò que fan ens agrada i fins i tot compartir-ho amb els nostres contactes, citant sempre l’autor original, són bones maneres de fer créixer el nostre nombre de seguidors i col·legues a la xarxa.
Ser originals
Després de molt escoltar i conèixer l’àmbit de les xarxes socials en el qual ens volem moure hem de ser capaços d’aportar el nostre punt de vista a les discussions que es produeixen a murs i fòrums o fins i tot generar continguts propis mitjançant els nostres perfils a xarxes com Facebook, Twitter o Linkedin i, fins i tot, mitjançant un blog. Si trobem un llenguatge propi i la manera més atractiva de dir la nostra podem incrementar la notorietat a la xarxa. En aquests casos mostrar passió per allò que fem és la millor carta de presentació i garantirà que aquells que ens segueixen ens citin i comencin a recomanar-nos.
Si t’interessa saber més sobre com projectar una imatge professional pots consultar l’oferta d’Ocupacc!ó, el programa de desenvolupament professional del COIB.