Nova codificació CINE de la UNESCO: Reflexions entorn al reconeixement del coneixement infermer
10 de juliol de
2015
Aquest any per fi s’ha normalitzat la codificació dels nivells d’educació establida per la UNESCO, amb validesa internacional i coneguda com a Classificació Internacional Normalitzada de l’Educació (CINE). Fins ara i a pesar del desenvolupament disciplinar de la professió infermera, quan s’havia d’incloure els codis CINE només hi apareixia el codi de Medicina, fet que eliminava i amagava les aportacions pròpies infermeres.
El 2011 la Unesco va determinar que calia revisar aquests codis ja que no s’ajustaven a la realitat dels camps d’estudi existents. La nova classificació que sí incorpora la disciplina infermera es va fer al 2013 tot i que és aquest 2015 quan s’ha fet públic el document i que podeu consultar fent click aquí.
A partir d’ara i amb la nova codificació CINE de la Unesco, la disciplina infermera queda codificada dins els camp 091 de Salut, amb l’especificació de camp 0913 de “Enfermeria y partería”.
Hem volgut conèixer la opinió sobre què comporta aquesta nova codificació des de diversos punts de vista, especialment la recerca i la docència. Aquestes són les seves reflexions:
Segons l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació la Ciència i la Cultura (UNESCO), la Classificació Internacional Normalitzada de l’Educació (CINE) és un marc que s’utilitza per recopilar i analitzar estadístiques que siguin comparables a nivell internacional en l’àmbit de l’educació.
Així, la incorporació d’un codi específic d’Infermeria en la nova codificació CINE de la UNESCO, qüestió llargament reivindicada, suposa una eina fonamental per classificar la producció científica de la disciplina infermera i la seva identificació en la literatura científica, aconseguint d’aquesta manera incrementar la seva visibilitat.
Hem de tenir en compte que en els darrers trenta anys, la producció científica infermera ha estat classificada en codis afins que no han permès visualitzar ni destacar l’àmbit específic de les cures des d’una perspectiva de models infermers propis o des de l’òptica del tenir cura. Aquest fet ha comportat que projectes de recerca, articles científics o tesis doctorals, hagin quedat diluïts en altres disciplines i no s’hagi pogut mesurar el seu impacte ni la dels seus investigadors, per les agències d'Avaluació.
En l'àmbit de la docència, la incorporació d'un codi específic per infermeria permetrà classificar i ordenar els programes educatius i obtenir dades comparables entre els diferents països.
També pot agilitar la cerca i identificació dels documents amb els que treballen el professorat, investigadors i estudiants, a més és un element positiu no solament per la docència en l'àmbit de la infermeria sinó també per a disciplines afins en l'àmbit de les Ciències de la Salut i Socials que podran enriquir-se del saber infermer. Això representa una reciprocitat d'intercanvi del coneixement que fins ara era complexa, atès que la disciplina infermera no estava identificada i, per tant, no era "visible" des d'un punt de vista de la taxonomia de la UNESCO, que és un referent tant per la comunitat científica, com per a governs i empreses.
Tenint en compte que la recerca infermera, en l'àmbit espanyol, és emergent, el primer interès que com a col·lectiu tenim és òbviament destacar-ne la seva essència, augmentant la quantitat i qualitat metodològica. Estem formant investigadors de nivell, tan des dels màsters universitaris com des dels programes de doctorat infermers, que cada vegada executen més projectes de recerca i que contribueixen amb les seves troballes, a incrementar la publicació de resultats en revistes nacionals i internacionals.
També és important continuar treballant per identificar l'impacte de les intervencions infermeres en les persones i la societat i obtenir resultats concrets, perquè es produeixi d’aquesta manera, la consolidació de la investigació infermera.
Amb l’assoliment i consolidació de la recerca infermera, s’estarà en condicions per normalitzar la participació d’aquests professionals en equips de recerca multidisciplinaris.
És un reconeixement al gran desenvolupament de coneixement infermer dels darrers anys. Abans de la incorporació del codi específic, no hi havia altra opció que incloure “Infermeria” en el codi “Medicina” de la Classificació Internacional Normalitzada de l’Educació (CINE).
Això, malauradament, comportava una invisibilitat del desenvolupament disciplinar de la infermeria. A l’any 2014, el Institut d’Estadística de la UNESCO publica el document “Campos de educación y capacitación 2013 de la CINE (ISCED-F 2013)” i justifica la creació del codi 0913 “enfermeria y partería” de la següent manera: “ Mientras que “Enfermería y partería” se clasifica como 0913, “Medicina" se clasifica como 0912. No obstante que se encuentran estrechamente relacionados, existen diferencias en el contenido temático, en especial en el propósito del aprendizaje (se espera que los médicos y enfermeras adquieran y apliquen distintos conocimientos, habilidades y competencias), los métodos y las técnicas e incluso en los instrumentos y los equipos. También existe un gran interés entre los usuarios de datos por poder diferenciar entre enfermeros y médicos. En algunos países, los médicos y los enfermeros estudian y obtienen sus certificaciones en los mismos niveles de educación. En estos casos, la diferenciación entre ellos se realiza más fácilmente a través de los campos que de los niveles de educación” (p.8). Així dons, la CINE inclou el codi 0913-infermeria dins del camp específic 091-Salud el qual es troba al camp més ampli anomenat 09: Salut i Benestar.
La CINE es un marc de referència per recopilar, compilar i analitzar estadístiques a nivell internacional en l’àmbit de l’educació. La inclusió d’un codi específic per infermeria permetrà doncs l’obtenció de dades sobre l’educació en infermeria i, per tant, la comparativa entre els diferents països. En aquest sentit, Institut d’Estadística de la UNESCO afirma “se ofrece formación docente o enfermería en diferentes niveles de la educación en distintos países. En los últimos años ha habido una tendencia a eliminar estos programas en los niveles más bajos de la educación y la formación para ser ascendidos a un nivel de CINE más alto” (p.5). També, identificar els ensenyaments en infermeria mitjançant un codi que representa el nostre àmbit disciplinar.
Un altre dels avenços que es fa necessari és la incorporació del codi Infermeria a la Clasificación de los Campos de la Ciencia y la Tecnología (FoS 2007). Aquests camps classifiquen investigació i desenvolupament experimental (I+D) i formen part del Manual Frascati de la OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos). La FoS i la CINE tenen diferents propòsits i no es factible garantir una correspondència directa entre les dos classificacions. Per tant, caldria que el codi Infermeria també s’incorporés a aquesta classificació FoS, permetent així augmentar la producció científica de la nostra disciplina, ja que actualment tota aquesta producció científica infermera s’engloba dins en el codi 320000 (Ciencias médicas).
Aquesta incorporació del codi CINE de la UNESCO és un primer pas que permet que s’identifiqui l’àmbit propi infermer, però resulta imprescindible incorporar codis propis en els camps de la investigació i tecnologia.
Des del meu punt de vista la incorporació del camp infermeria a la Classificació Internacional Normalitzada de la Educació (CINE) de la UNESCO suposa un canvi transcendental. Encara que, no crec que aquesta actualització tingui un impacte directe i a curt termini al desenvolupament de la recerca infermera però si indirecte i a llarg termini. Moltes eines basades en les tecnologies de la informació (gestors bibliogràfics, xarxes d’investigadors, …) inclouen la disciplina infermera dintre de la medicina, probablement en base a l’anterior classificació. Ara, hauran d’adequar la seva estructura. Per la qual cosa, la visibilitat de la recerca infermera no només serà major, ja que deixarà d’estar dins d’un calaix que la oculta, sinó que també serà contemporània amb la seva realitat professional i acadèmica i no extemporània com fins ara.
No obstant això, en aquests moments la recerca infermera es troba en procés de creixement a causa del seu desenvolupament professional i acadèmic. Malgrat que, les classificacions poden condicionar i influir la seva visibilitat, som nosaltres, les infermeres, les principals implicades en fer visible la nostra recerca, incorporant les proves científiques a la nostra pràctica i investigant en la nostra disciplina i també de manera interdisciplinària. Els canvis s’estan produint, nosaltres també hem de canviar i evolucionar per tal que aquests canvis representin oportunitats úniques.