FacebookTwitterLinkedInGoogleEnviar...PinterestWhatsapp
20 d’abril de 2012
    fine.jpgUn dels principals reptes per als docents d’infermeria a Europa és incentivar la tasca dels investigadors per tal de proporcionar prou evidència científica a la pràctica infermera i contribuir a la seva autonomia professional. Així ho ha assegurat la presidenta de l’associació europea de docents d’infermeria (FINE), Maria Arminda Costa, que ha ofert una conferència oberta a les infermeres del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona.
     
    Durant dues hores de la sessió, que va tenir lloc el passat 16 d'abril, Costa va repassar, amb les infermeres assistents, els principals reptes que afronta l’espai educatiu europeu en matèria d’infermeria, en una sessió organitzada amb la col·laboració de
    la Facultat de Ciències de la Salut Blanquerna de la Universitat Ramon Llull.  
     
    Segons la presidenta de FINE, el repte principal el constitueix la manca de projectes infermers d’investigació. L’obtenció d’evidència científica en infermeria ha de ser doncs la prioritat de la universitat europea, que ha d’aportar aquests recursos a la pràctica dels professionals.
     
    “Proporcionar un argument científic és bàsic per tal que les infermeres puguin defensar el seu àmbit d’expertesa davant els demés professionals sanitaris i preservar així l’autonomia professional i evitar l’intrusisme”, va assegurar Costa.
     
    Segons FINE, una associació formada per infermeres expertes en docència de tota Europa, les universitats han d’incentivar la investigació entre els seus docents per tal que els professionals tinguin accés al suport científic de les seves pràctiques. 
     
    D’aquesta manera, els centres d’educació superior ajudaran al “necessari lideratge” de les infermeres en el món sanitari. Això sí, un lideratge del qual se n’han de responsabilitzar totes les infermeres. En paraules de Maria Arminda Costa, “l’autonomia s’aconsegueix fent-la servir en el dia a dia, a la universitat però també als hospitals i a l’ambit de la infermeria comunitària. Allò que no s’usa mor”.
     
    En la seva intervenció, Costa també va repassar els altres reptes que afronten els programes d’estudis d’infermeria als països la Unió. Entre ells, va destacar la necessitat d’assolir un espai formatiu comú per a les infermeres europees.
     
    Segons Maria Arminda Costa, “ens hem de donar les mans i col·laborar; només així aconseguirem fer front a les dificultats comunes i protegir el paper i el nom de les infermeres arreu d’Europa”. 
     
    En aquests moments, els estudis d’infermeria són considerats de manera diferent segons el sistema educatiu de cada país. Es tracta d’un ventall que fa que una infermera europea sigui considerada amb nivells de formació tant distants com la llicenciatura i el batxillerat, depenent del seu país de procedència.
     
    Des de FINE aposten per una universitat forta i moderna amb una estructura flexible i innovadora que fomenti la participació dels alumnes en el seu procés formatiu, que emfasitzi el paper de la investigació en infermeria i que promocioni la pràctica professional entre els docents. 
     
    La conferència “La formació de les Infermeres, desenvolupant l’art i fent front als reptes” ha estat fruit de la col·laboració entre FINE i el COIB. Aquest treball conjunt també ha fet possible que un dels tallers preparatoris de la conferència, que FINE organitza cada dos anys, se celebri a la seu del COIB a Barcelona i en col·laboració amb l'Escola Universitària d’Infermeria Blanquerna de la Universitat Ramon Llull.
     
    La celebració d’aquest taller a Barcelona ha permès la participació d’experts de  diverses universitats catalanes en la preparació de la propera conferència internacional de FINE, que se celebrarà el més d’octubre a Cardiff. Aquesta IX edició se centrarà en la concreció de propostes per fer front als reptes de l’espai europeu d’educació superior en matèria d’infermeria.