FacebookTwitterLinkedInGoogleEnviar...PinterestWhatsapp
2 de maig de 2014
    lafotoent.JPGXavier Cardona Iguacen: “Les futures infermeres tindran com a referent el codi d’ètica en cas de conflicte”
     
    El metge Xavier Cardona coneix de molt a prop la professió infermera i sobretot les generacions que es formen a la universitat. És professor de bioètica a la Facultat de Ciències de la Salut Blanquerna de la Universitat Ramon Llull i des de les aules convida a les futures infermeres a tenir un pensament crític i a despertar consciències. Aquest mes d’abril ha convidat a la directora de Programes del COIB, Núria Cuxart, una de les redactores del codi d’ètica, a parlar d’aquest document, que ha treballat a classe amb els seus alumnes.

    Quin és el valor afegit del codi d’ètica de les infermeres catalanes?

    Aquest codi d’ètica està situat en la realitat actual, ja que l’anterior era de fa 27 anys. Tot i així quan s’acaba un codi i es presenta aquest ja ha començat a caducar. De fet, hi ha un compromís de revisió de cada cinc anys. Ara mateix, és el codi professional que està més al dia.

    Trobo fonamental que estigui estructurat en valors, ja que clarifica molt i ajuda a entendre la professió. Després, a banda, surten aspectes essencials, com els determinants socials de la salut i aspectes com la competència i la capacitat de decidir de la persona atesa. I tot això sempre amb el compromís que les infermeres tenen d’atenció centrada en la persona, un aspecte que és una constant en tot el codi.

    Com treballes el codi d’ètica a la classe, amb els estudiants?

    Un dels objectius és que tinguin coneixements dels mínims ètics i, de fet, des de fa anys sempre treballava amb el codi d’ètica, en els cursos anteriors ho fèiem amb el document antic, aprovat l’any 1986. Jo els faig fer un treball comparant l’actual codi amb el conveni de drets humans i biomedicina i la carta de drets i deures dels ciutadans en relació a la seva salut.

    De quina manera apropes al codi perquè vegin que els pot ser útil en la pràctica?
    Treballem el codi utilitzant-lo com a argumentari en debats que sorgeixen a partir de la matèria diària i dels debats que es generen a l’assignatura de bioètica, ens ajuda a centrar debats i a conèixer el document de manera transversal. Per exemple, quan parlem de la dignitat humana o de les voluntats anticipades. Per això el fet que s’estructuri en valors em sembla tan interessant.

    A l’hora d’analitzar casos de conflicte, temàtica en la qual entrarem durant aquest darrer trimestre, el codi d’ètica ens serà de gran ajuda.

    Creus que els serà útil a les futures infermeres que surten ara de la universitat?

    Crec fermament que les infermeres que surtin ara de l’etapa de formació en aquesta universitat quan es trobin davant d’un conflicte, en la seva pràctica diària se’n recordaran del codi i els serà un referent. Ara, el repte és com es farà arribar el codi d’ètica i quina estratègia s’emprarà per aconseguir que el codi d’ètica sigui essencial per a la resta de professionals que ja fa anys que treballen.