El COIB torna a reclamar la retirada de l’avantprojecte de llei de l’avortament per vulnerar el codi ètic
30 de juliol de
2014
El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) ha tornat a demanar la retirada de l'avanprojecte de la Llei Orgànica per a la Protecció de la Vida del Concebut i els Drets de la Dona Embarassada, impulsada pel Govern central, per vulnerar el Codi d’Ètica de les Infermeres i Infermers de Catalunya.
El codi especifica que en el cas d’avortament l’actuació de la infermera s’ha de centrar en estar al costat de la dona, respectant totes les ideologies, participar en la decisió i oferir suport en situació d’alta fragilitat.
Aquesta és una de les conclusions del document elaborat per la Comissió Deontològica del COIB i aprovat el passat 7 de febrer per la Junta de Govern de la corporació sobre aquest avantprojecte de llei, encara pendent d’aprovació per part del Consell de Ministres del Govern del PP.
La vocal de la Junta de Govern i membre de la Comissió Deontològica del COIB, Anna Ramió, ha fet aquesta crida en el marc d’una roda de premsa organitzada per la Plataforma d’Osona pel dret a l’avortament, amb la presència del Col·legi Oficial de Metges de Catalunya (COMB), el Col·legi Oficial de Psicoòlegs de Catalunya, l’Associació de Llevadores i la Plataforma Educació Futur.
Ramió va assegurat que prohibir l’avortament i sobretot davant la possibilitat de malformacions físiques del fetus no en reduirà el nombre. “Suposa un retorn al passat, amb avortaments clandestins i traumàtics, un increment de la mortalitat maternal i de l’anomenat turisme de l’avortament”. “Qui vulgui avortar i s’ho pugui permetre acabarà per marxar i fer-ho en un altre país que permeti aquesta possibilitat”, ha afirmat.
En aquest sentit, Ramió ha insistit que cal respectar la decisió de la dona. “La legalització de l’avortament no té efecte sobre la necessitat o no de la dona a avortar, sinó sobre l’accés a un avortament sense risc”. En aquest sentit, l’entrada en vigor de la llei pot comportar “mala praxis professional” per les conseqüències que les prohibicions podrien tenir per a la dona i pels problemes de salut que poden causar..
En el document, la Comissió Deontològica del COIB recorda que l’actual avantprojecte desobeeix les recomanacions de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa en la seva resolució de 1607, concretament “quan adverteix que la repressió de l’avortament no ha aconseguit evitar-la sinó, únicament, convertir-lo en un procediment d’alt risc per a la vida i la salut de les persones”.
També contravé l’article 1 del codi d’ètica, que defensa el compromís de la infermera amb el respecte, protecció i promoció de la dignitat humana, l’article 57, que impedeix la infermera discriminar ningú per raons econòmiques i socials, de gènere, creences o situació de salut, i l’article 36, que defensa la promoció de l’autonomia de la persona.
També vulnera el respecte a la pluralitat ideològica, que la infermera ha de tenir en compte a l’hora d’iniciar el procés de cures a la persona atesa, o el compromís de la infermera amb el respecte i la protecció de la dignitat de la persona, així com dels drets humans, una de les bases essencials del codi d’ètica de les infermeres.
D’altra banda, la representant de la Plataforma d’Osona pel dret a l’avortament, l’advocada Asun Martínez, va assegurar que la nova llei és “absolutament paternalista i masclista”, crítica a la que també es va sumar Laia Rosich, del Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya, que també va afegir que “atempta contra l’apoderament de la dona”.
El representant del COMB a Osona, Xavier Clos, va explicar que l’accés al dret a l’avortament “s’ha de regular seguint criteris d’equitat”, mentre que Lurdes Galvany, de la Plataforma Educació és Futur, va advertir que es tracta d’una llei “ideològica, hipòcrita i que no fomenta l’educació sexual ni dins ni forma de l’àmbit escolar”.
L’Associació de Llevadores també es va voler sumar al rebuig davant d’aquest avantprojecte. Des d’aquesta entitat van insistir que es tracta d’una normativa “absolutament ideològica” i que suposa un “retrocés al passat”.