FacebookTwitterLinkedInGoogleEnviar...PinterestWhatsapp
21 de juliol de 2015
    apptimiza_noti.jpg
     
    Sergi Mayol és infermer a la Unitat de de Sistema d’Emergències Mèdiques a l’Hospital Universitari Mútua de Terrasa. A més, forma part de l’empresa de desenvolupament de software sanitari Apptimiza, i és creador de l’aplicació iRCP, un assistent interactiu que a través de veus, alarmes, texts, senyals i guies ajuda a seguir les pautes necessàries per fer una reanimació cardiopulmonar avançada correcta.
     
     
    - Què els va portar a crear Apptimiza?
     
    "Apptimiza és una empresa que desenvolupa i crea software de salut. La decisió de crear-la va sorgir de la necessitat que vàrem detectar entre els professionals sanitaris. Calia oferir eines que estiguessin disponibles per a tots els professionals de la salut a través d’smartphones i que els permetessin fer més eficient la seva feina optimitzant els processos."

    - Com és l’equip d’Apptimiza, quins perfils el composen?
     
    "L’equip d’Apptimiza el formem principalment jo, en Sergi Mayol, que sóc CEO d’Apptimiza infermer d’emergències, i en Javier Berbel, que és COO i Tècnic d’Emergències Sanitàries. Després disposem d’un equip d’informàtics i dissenyadors que plasmen les nostres idees a la realitat."

     
    - Què representa per a un infermer un projecte com iRCP?
     
    "Representa molt d’esforç i dedicació. L’elaboració d’un projecte d’aquestes característiques és un procés molt llarg i laboriós; des de que es té una idea fins que el producte surt al mercat s’han de seguir molts passos perquè el producte tingui totes les garanties. A nivell personal resulta molt gratificant que un producte que tu has desenvolupat sigui utilitzat per professionals sanitaris de totes parts del món i rebi molt bones crítiques."

    - És difícil emprendre un projecte com iRCP Apptimiza?
     
    "Sí, ho és principalment per la inversió inicial que requereix. La manca de fons pot provocar que molta gent que té una bona idea no intenti dur-la a terme. Un altre problema a l’hora d’emprendre en un sector diferent al nostre és la dificultat, per falta de coneixements, per comprendre els sectors tecnològic i empresarial. Us poso un exemple, has de saber fer-te entenedor per a un programador ja que no en sap res del món de la salut."

    - La seva aplicació millora la feina de la infermera?

    "L’app iRCP és un assistent interactiu que optimitza tot el procés de ressuscitació cardiopulmonar. Cal entendre que atendre una aturada càrdio-respiratòria és una situació estressant, que hi ha professionals amb menys coneixements que altres, etc. Davant d’aquests factors la nostra aplicació fa que qualsevol professional sanitari, amb bàsics sobre RCP, pugui dur a terme la ressuscitació reduint l’estrès i minimitzant el risc d’error, ja que es trobarà guiat en tot moment. A més, és una eina que millora contínuament. Anem actualitzant-la cada cop que s’incorpora un canvi o una novetat en les guies internacionals. Això la fa una eina clau en serveis on es tracten persones en estat greu, com ara serveis d’urgències, SEM, UCI o quiròfan, entre d’altres. No hem d’oblidar però que una aturada cardíaca pot tenir lloc en qualsevol lloc."
     
    - Són necessaris alguns coneixements previs per utilitzar-la?
     
    "Haver realitzat un curs de Suport Vital Avançat o disposar dels coneixents per a realitzar una RCP avançada."

    - Quin creu vostè que ha de ser el paper de les noves tecnologies en l’àmbit de la infermeria? I en l’àmbit de la salut en general?
     
    "Els dispositius mòbils i les apps estan guanyant un paper molt importat en la salut global de les persones. Cada cop disposem de més eines que ens ajuden com a usuaris a portar una vida més saludable i com a professionals a fer promoció de la salut, treballar la prevenció i acompanyar els usuaris en els tractaments que han de seguir. Una cosa no canvien les app, i és que el paper de la infermera és i serà vital per prescriure i acompanyar en l’ús de les aplicacions de salut."
     
    - I les infermeres ja les coneixen, les recomanen?
     
    "Sí. Cada cop més les infermeres utilitzem l’smartphone com a eina de consulta i suport durant la seva jornada laboral. Saber que tens una eina a la teva butxaca que et pot ajudar a millorar significativament l’atenció que ofereixes atrau molt."
     
    - Vosté és un clar cas d’infermer emprenedor, creu que les infermeres són emprenedores en l’àmbit tecnològic?
     
    "Jo crec que cada cop més les infermeres ens anem introduint en el sector tecnològic ja sigui mogudes per afinitat o per la necessitat. I així ha de ser, ja que la societat està canviant i és cada cop més 2.0. Aquest canvi no s’ha de veure com un perill, sinó com una oportunitat per a poder accedir a persones, que fins ara ens quedaven fora d’abast, per exemple nens, adolescents o adults joves.
     
    - Creu que les infermeres ho tenen fàcil per emprendre? Com creu que es podria promocionar més l’emprenedoria entre les infermeres?
     
    "Seria més fàcil si comptéssim amb un millor accés a la inversió. Sobretot, això és crucial en els primers moments d’un projecte, en la inversió de capital inicial. Calen més ajudes i beques per a emprenedoria dirigides a infermeres. No hem d’oblidar el paper clau que tenen societats científiques i col·legis professionals a l’hora d’oferir formació i espais de trobada per a emprenedors."