FacebookTwitterLinkedInGoogleEnviar...PinterestWhatsapp
30 d’abril de 2013
    Infermera virtual estrena un nou disseny per adaptar-se als nous temps i per fer més accessibles els continguts de salut del portal al màxim nombre possible d’usuaris. Es tracta d’una filosofia que ha acompanyat sempre a aquest projecte de promoció i educació de la salut que el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona té en marxa des de 2009, però que amb la irrupció dels dispositius mòbils per a connectar-se a Internet, ha esdevingut el nou gran repte de la nova infermera virtual. La directora del projecte, Gisel Fontanet ens ha explicat com veu ella la nova Infermera virtual.
     
    Per fi ha nascut la criatura...

    Sí! Ara bé, jo més aviat diria que ha renascut. Un projecte com un portal de salut es desenvolupa sota el signe del canvi costant: ideem una proposta, la posem en pràctica, escoltem la opinió i les demandes de professionals, experts en l’àmbit de les noves tecnologies i els usuaris i apliquem nous canvis a la proposta inicial. És un cicle que no para, un clar exemple d’intel·ligència col·lectiva. Ara estrenem una nova web, però ja ens han fet aportacions i ja tenim millores a fer. L’adaptació a un àmbit tant canviant com Internet és una necessitat constant.
     
    Quines són les principals novetats que presenta infermeravirtual.com? Nova Infermera virtual

    Hem concentrat els esforços en fer els nostres continguts més accessibles als usuaris. Després de cinc anys en marxa, estem molt satisfets del nivell de rigor científic dels continguts que hem anat desenvolupant, però havíem detectat que per a l’usuari a vegades eren difícils de manegar. Per això amb el nou disseny hem potenciat les ajudes a la navegació, com els tutorials del ‘què cal saber’ que ara són més visibles. A més estem transformant els continguts en formats més fàcils de consumir i adequats a les tendències que ara presenta Internet: estem posant els nostres continguts en formats audiovisuals i infografies, cosa que els fa més entenedors i més ràpids de consumir per part dels usuaris.
     
    Les xarxes socials quin paper tenen en aquest procés?

    A Infermera virtual tractem de fer promoció i educació per la salut sense que se’ns vegi. Es a dir, el nostre objectiu no és tant que l’usuari conegui l’eina com que li arribi un contingut adequat per tal que els seus hàbits canviïn cap a formes de vida saludables. En aquest cas estar adaptats per a ser compartits en xarxes socials com Facebook o Twitter ha estat sempre una aposta que en aquest nou disseny volem potenciar. Es tracta que rebis el consell d’un amic, en qui confies perquè el coneixes, però que el que t’enviï sigui un contingut contrastat i rigoròs des del punt de vista científic. Es a dir, el millor consell possible que pugui enviar des del seu ordinador.
    O des de la seva tauleta...

    En efecte! La nova web s’ha dissenyat pensant en smartphones i tauletes ja que aquests dispositius són ja una important via d’accés a Internet i en el futur probablement representin la principal manera d’accedir a la xarxa. En aquest àmbit el nostre repte ara és trobar la manera de convertir la Infermera virtual en una aplicació que permeti consultar i compartir continguts de salut contrastats a través del telèfon mòbil.
     
    Quins altres reptes de futur afronta Infermera virtual?

    L’eina s’ha d’integrar en les estratègies de planificació del sistema de salut per tal de fer promoció de la salut més enllà de donar informació. No basta amb que estigui al servei i sigui un bon recurs per a professionals i usuaris, sinó que l’hem d’integrar com un recurs de salut més del sistema orientat a millorar la qualitat de vida i a fer el sistema més sostenible. De fet, la irripció de les TIC en salut ha demostrat el que les infermeres veniem dient des de la Conferència d’Alma Ata: l’usuari necessita ser part activia del procés de salut. La xarxa ens ha revelat les ganes que tenen els usuaris de ser autònoms, de participar i ser part activa de la seva salut. En aquest sentit s’obren noves estratègies de treball, canals i entorns de comunicació per a la promoció de la salut de les persones, amb un gran potencial per acompanyar-les i capacitar-les en la presa de decisions respecte a la seva salut i a la de la seva comunitat.
     
    Es tracta doncs de potenciar l’e-persona?

    En efecte, i en aquest sentit no hem de fer l’esforç de convèncer-los, les xarxes socials, les xarxes d’usuaris i altres plataformes demostren com l’usuari reclama aquest espai que li és propi. El que hem de fer els professionals es aprendre a treballar amb ells d’aquesta manera i a través d’aquest canals i evitar la resistència al canvi.
    Els professionals es resisteixen al canvi?

    Jo diria que més aviat tenim un problema amb les eines i infraestructures en els centres de treball, a més es detecta una certa resistència al canvi i manca de motivació per part dels professional en incorporar noves eines, resistència que atribuïm a la seva manca d’habilitats digitals. Per això és un repte per a nosaltres acompanyar  a les infermeres en l´ús de les TIC en el marc de la seva pràctica professional a través d’un pla de formació el resultat del qual està sent molt satisfactori