Les infermeres escolars continuen sent insuficients a Espanya: una per cada 6.300 alumnes, molt lluny de la mitjana de la UE (1 per cada 750)
Espanya té una infermera escolar per cada 6.368 alumnes. Així ho recullen les dades obtingudes per l’Observatori d’Infermeria Escolar del Consejo General de Enfermeria (CGE). La mitjana de la Unió Europea és una infermera escolar per a 750 alumnes. Les dades presentades reflecteixen que la figura de la infermera escolar és insuficient a moltes comunitats autònomes. Cantàbria, per exemple, només compta amb quatre infermeres per cada 89.787 alumnes; El País Basc té 10 infermeres per a 363.716 alumnes o Astúries que té set infermeres per a 129.015 alumnes.
Diploma d'acreditació
L’Observatori d’Infermeria Escolar està compost per l’organització col·legial i els col·legis professionals d’infermeres, associacions científiques d’infermeria escolar, universitats, associacions de pacients i AMPAS i directors de centres educatius. Aposten per reorientar el model de salut i educatiu cap a una societat més sana mitjançant educació sanitària. Les infermeres han de ser presents als centres educatius.
Les possibilitats d'actuació de les infermeres escolars és molt ampli, des d'abordar de forma sistematitzada l'educació sanitària i per a la salut, amb l'adquisició d'hàbits de vida saludables, la cura i el seguiment d’infants amb patologies cròniques que sense una infermera tindrien complicat la seva escolarització, minimitzant l'absentisme escolar i el laboral en els seus agents salut dirigits no només als alumnes, sinó també a professors i famílies. Es demana als polítics una regulació nacional per a la qual un Diploma d'Acreditació a Infermeria Escolar és molt necessari, cosa que definiria molt bé les competències i l'itinerari formatiu que ha de tenir una infermera o infermer per exercir en un centre educatiu.
Comunitat educativa
"La infermera escolar millora el benestar general de tota la comunitat educativa. En els últims anys, la publicació científica sobre la tasca de la infermeria escolar ha donat més visibilitat a la nostra tasca, recolzant-la amb dades que mostres clarament l'impacte positiu d'aquesta figura en la salut i el benestar dels estudiants, així com en la millora de la qualitat educativa", exposa Silvia Morales, presidenta executiva de l’Associació Científica Espanyola d’Infermeria i Salut Escolar (ACEESE). "Continuem reivindicant la necessitat d'un marc legislatiu estatal que garanteixi la implantació de la infermeria a tots els centres educatius del país assegurant una xarxa integral de salut entre les escoles i els equips de referència", afegeix.
“Des de l’Associació Nacional i Internacional d’Infermeria Escolar (AMECE) ens alegrem de compartir les dades que hem treballat conjuntament amb l’Observatori Nacional d’Infermeria Escolar. Alguns avenços que, encara que lents, són ja imparables a Espanya i esperem que, des del sector polític executiu, tant en l’àmbit nacional com autonòmic, es pugui dur a terme almenys, d’un professional infermer”, ressalta Natividad López, presidenta d’AMECE.
Posicionament
El Consejo General de Enfermería lidera un posicionament a escala nacional juntament amb altres organitzacions -l'Associació Nacional i Internacional d'Infermeria Escolar (AMECE), Associació Científica Espanyola d'Infermeria i Salut Escolar (ACEESE), l’Associació Catalana d'Infermeria I Salut Escolar (ACISE), la Plataforma de Pacients (PDE) Recerca en Prevenció i Cures Comunitàries (PRECUICOM), Grup PAIDI Innovació en Cures, l'Associació Nacional de Persones amb Epilèpsia, Aliança General de Pacients, Federació de Malalties Rares (FEDER), l'Associació Espanyola de Persones amb Al·lèrgia a Aliments i Làtex, AEPNAA, AEPNAA, l'associació ATX Elkartea, l'associació d'intolerants a la lactosa, ADILAC, l'associació d'afectats per intolerància hereditària a la fructosa, AAIHF i la Federació d'associacions de Celíacs d'Espanya, FACE, Aliança pel somni, ConArtritis, Fundació Síndrome de Dravet i Associació Síndrome Phelan-Madela, per sol·licitar la creació d'un reconeixement nacional mitjançant la posada en marxa d'un diploma d'acreditació per instaurar la figura de la infermera escolar, garantint que les necessitats de salut i les sanitàries dels menors siguin ateses dins l'àmbit escolar. "No podem oblidar que prop del 19% dels nens i joves tenen malaltia crònica. Les infermeres escolars realitzen promoció i prevenció de la salut als centres escolars des de les edats més primerenques i per a tota la Comunitat Educativa, garantint que a futur tinguem poblacions més sanes", aclareixen des del CGE.
- Font: Consejo General de Enfermería