Rosa Ròdenas: "Les infermeres hem de tenir clar que podem fer moltes més coses de les que ens pensem"
26 d’agost de
2013
Entrevista a Rosa Ròdenas, fundadora de Serveis Integrals de Salut
Rosa Ròdenas és infermera i empresària. Ens ha obert les portes a l´espai que ha creat a la unitat d’oncologia de l’Hospital del Mar per atendre al pacient oncològic. Rodejada de perruques i mocadors ens ha explicat com va sorgir la idea de crear Serveis Integrals de Salut (SIS), una empresa que ofereix serveis externs com perruqueria o podologia als usuaris d’una vintena de centres de Catalunya. Oferir els seus serveis a l’hospital barceloní forma part del projecte més recent d’aquesta infermera amb una llarga trajectòria com emprenedora.
Què li va portar a endegar un projecte com aquest?
La meva mare va viure un procés oncològic fa uns anys. Va ser aleshores quan vaig veure que hi havia una gran mancança de recursos per tal que les persones en processos de salut com aquest poguessin tenir cura del seu aspecte. La meva mare era una dona que cuidava molt la seva imatge i recordo que, en aquell moment, no varem trobar el suport necessari ni la informació per trobar una perruca. Nosaltres hem volgut facilitar aquest servei per tothom fins i tot durant la quimioteràpia, si no es troben bé ens desplacem al seu domicili.
Cuidar la imatge ajuda a les persones millorin l’autoestima i el seu estat d`ànim. Així va néixer SIS una empresa dedicada a tenir cura del aspecte de les persones que es troben en un procés de salut concret, que necessiten un suport i uns professionals especialitzats.
Aquest projecte però va començar com un servei per centres de persones grans, sociosanitaris i de salut mental.
En efecte, i és pel mateix motiu. Vam detectar que els professionals externs d'aquests centres com la perruquera o el podòleg eren professionals que entraven i sortien sense tenir cap relació amb l’equip assistencial i cap supervisió. Hem volgut donar el mateix servei i la mateixa qualitat a les persones que estan en un centre que quan estaven a casa.
Però el fet és que la imatge compta molt. És molt important per sentir-se bé amb un mateix. Una sessió de perruqueria o manicura pot ser tota una teràpia. Des del meu punt de vista, els professionals externs són, de fet, part de l’equip assistencial en serveis com la salut mental o els centres sociosanitaris.
Ara a més volen estendre el seu servei a les unitats d’oncologia dels hospitals.
Sí, i l’Hospital del Mar és un dels primers. Estic molt contenta de l’aposta que ha fet el centre. Hem pogut instal·lar el nostre equipament per tal de fer l’assessorament estètic integral. A més, estem coordinats amb les infermeres que atenen des del servei d’oncologia per tal de donar un tracte individualitzat a cada usuari i si s’escau informació completament gratuïta per a que puguin valorar els serveis externs amb prou informació.
La veritat és que la col·laboració ha estat òptima, ja que oferim un servei de confiança que facilita molt la feina de les facultatives a l’hora de recomanar aquest tipus d’atenció. Pensi que què fer amb els cabells és una reclamació que l’usuari d’un servei d’oncologia acaba fent sempre i facilitar-los aquesta informació els tranquil3litza molt. Ara estem treballant per fer arribar aquest projecte a d’altres hospitals de Catalunya.
Així doncs diria que endegar aquest projecte ha estat fàcil.
No hi ha projectes fàcils, sempre s’ha de fer molta feina i dedicar hores de treball. En aquest cas, hem estat un any reunint-nos per trobar la millor manera d’endegar el projecte amb l’Hospital del Mar. La il3lusió per la feina ben feta i saber que ho fas per ajudar els altres ho fa tot més fàcil. L’agraïment dels usuaris també t´ajuda a tirar endavant i solucionar les dificultats. Emprendre un projecte és sempre una carrera de fons, especialment quan el teu àmbit d’activitat és un tan delicat com la salut. El més important és no defallir. Si fas les coses ben fetes, surten endavant.
Déu ser molt important seleccionar bé els col·laboradors.
És elemental. És molt important que siguin persones amb experiència i que sàpiguen tractar l’usuari i identificar si necessitaran de l’ajut d’un altre professional de l’equip de SIS o del centre davant d’una situació determinada. Rebre l’assessorament i el tracte adequats poden ser molt importants en el procés de salut de la persona que atens.
Ens hem rodejat de gent que comparteix la nostra filosofia de treball, la atenció centrada en la persona. I és que cada persona és única i té necessitats diferents. En l’àmbit de l’oncologia comptem amb un dels millors professionals del sector, amb molts anys de experiència en tractaments capil·lars per a persones que reben quimioteràpia.
A la nostra empresa tenim una plantilla de 18 persones integrada per infermeres, psicòlegs, podòlegs, assessors d’imatge i perruquers que treballen mà a mà amb el personal dels més de 20 centres en els quals hi som presents. Creiem que tothom que ha de poder veure’s bé, ja que això contribueix a la millora de la seva salut. Si ens veiem bé, ens trobem millor.
Quina és la diferència entre fer servir un servei d’assessorament integrat a un hospital i fer servir un de fora?
La major adequació i el tracte integral. Nosaltres estem en contacte amb l’equip assistencial i assessorem tant des de la perspectiva estètica, proporcionant estilistes, com des de la perspectiva de la salut, mitjançant el nostre equip multidisciplinari d’infermeres i psicòlegs. Els nostres preus, a més, són molt més avantatjosos, ja que la nostra vocació és facilitar l’accés a tothom.
Ara fa d’empresària, però vostè té una llarga trajectòria també com a infermera. No troba a faltar la pràctica assistencial?
És que no l’he deixat. Segueixo cuidant dels altres d’una altra manera. No m’hagués pensat mai que passaria de ser infermera de quiròfan a dirigir una plantilla de 18 persones amb una composició tan heterogènia com la nostra. Però és un plaer veure com es materialitza la idea d’un servei que has tingut molt de temps al cap i que es fa possible gràcies a la feina constant i la il·lusió de tot un equip.
En moments com el que vivim, les infermeres hem de tenir clar que podem fer moltes més coses de les que ens pensem. Podem ajudar les persones des de moltes àrees i enfocaments.